BLOGGEN

Malin Karlsson

4/1/22

Snabbguide för innehåll för sociala medier 2022

Är 2022 året ni börjar göra mer värdefullt och affärsdrivande content? Genom vår snabbguide får du den minikursen du letat efter i hur du skapar content för sociala medier.

Malin Karlsson

January 4, 2022

Vi får ofta frågor kring vad ska man som företag ska lägga upp på sociala medier? Du vill vara relevant och intressant - men hur? Ta hjälp av vår snabbguide för content och få en bra start på året! Grundidén med våra sex steg är att hjälpa till att få inläggen att väcka intresse målgruppen och bygga engagemang och skapa affärer för ert företag. Ett litet heads-up: Att arbeta med sociala medier är ett långsiktigt arbete. Det kommer ta tid innan du märker av resultaten av arbetet som ni gör.

Snabbguiden för bättre content i sociala medier

Ta fram papper och penna eller ett digitalt anteckningsblock och skriv ned svar på varje punkt, även de svar som känns uppenbara. Den här listan ska vara ett konkret verktyg för er, och du behöver du ha allt nedskrivet.

1. Ert erbjudande

Vi börjar enkelt - förhoppningsvis. Vad erbjuder ert företag? Vad är det ni säljer?

2. Målgrupperna ni vill nå

Vems problem löser den produkt eller tjänst du specificerad i punkt 1? Vem behöver det ni säljer? Vad är det som driver och triggar din målgrupp att agera, känna eller köpa något?

Här finns tips kring målgrupper och hur du gör en bra målgruppsanalys

3. Låt den grafiska profilen guida dig

Nu tittar vi i eran grafiska profil. Vilka färger har ni? Hur ser er logotyp ut? Har ni några former som tillhör er profil, eller går det att hitta en som passar för sociala medier? Det kan vara en våg, en "blobb", en sol - ja, vad som helst. De sociala kanalerna ska följa den grafiska profilen men samtidigt passa in på det mediet de ska användas i.

Här finns tips om den grafiska profilen.

4. Tonaliteten ska följa med

Precis som att en person har en egen stil och vokabulär har även företag en mer eller mindre uppenbar tonalitet när de kommunicerar. Försök analysera hur ni som företag låter, eller vill låta, när ni kommunicerar. Är ni sakliga och rak på sak? Är ni glada och inspirerande? Är ni kluriga och eftertänksamma? Tonaliteten borde vara anpassad så att den tilltalar er målgrupp. Om ni plötsligt ändrar er tonalitet när ni kommunicerar på sociala medier kommer kunderna uppfatta det som konstigt och inte känna igen ert varumärke.

5. Lista allt som är intressant

Dags att göra en lista över vad ni har som borde intressera er målgrupp, skriv upp händelser, nyheter, erbjudanden och liknande. Är din målgrupp fika-köpare så kanske de skulle vilja se hur ni bakar era åtråvärda kanelbullar, erbjudanden på högtids-specifika fikabröd, hur ni väljer ingredienser och leverantörer. I bästa fall gör ni en målgruppsanalys och en fallstudie med dina kunder. Har du inte tid med det får du gissa, men resultatet kommer inte bli lika träffsäkert.

Skriv även upp vilken expertkompeten som finns i ert företag - vad det än kan vara. En nördig systemtekniker, en säljare som kan allt om dörrlås, en service-minded butiksanställd som förstår kundernas behov.

6. Snabbguiden är klar!

Det du nu har framför dig är er karta till bättre content! Använd den för att förstå vad era styrkor är, vad er målgrupp kommer finna intressant och hur ni ska skapa innehåll som både engagerar och hjälper dom. På sikt kommer det också att gynna era affärer.

Har ni inte tid med ovanstående?

Tribe Lounge kan hjälpa er med sociala medier. Allt från strategi till planering och content samt marknadsföring i ett paket. Hör av dig till mig så kollar vi på alternativ.

Läs mer från bloggen