Sociala medier 2021.

2021-09-29

Sociala medier under luppen: LinkedIn 2021

LinkedIn som plattform utvecklas ständigt. Nya funktioner tillkommer för att tillgodose medlemmars behov utifrån världsläge, men också för att hela tiden vara i framkant som socialt medium. Kommunikationsbyrån The Tribe Lounge listar nya funktioner för hösten år 2021 och även konkreta tips för hur du ökar din synlighet på din personliga profil.

Alla personer som är sugna på att skaffa sig ett ökat nätverk inom sin bransch borde finnas på LinkedIn. För att förtydliga är LinkedIn en digital plattform och ett verktyg där både privatpersoner och företag kan expandera sin sfär av affärsrelationer genom att knyta kontakt med användare. Privatpersoner som letar efter nya utmaningar kan  även ta nästa kliv i karriären genom att söka lediga arbeten som företag lagt ut i hopp om att hitta nästa stjärna! Plattformen kan därmed ses som en viktigt verktyg för att skapa sig ett vältjänt varumärke.

Nytt på LinkedIn: hösten 2021

  • Utvecklade funktioner för video: Starta videomöten direkt i meddelanden, med LinkedIn:s nya inbyggda alternativ. Istället för att behöva skicka inbjudningar med Teams hit och dit kan du köra digitala möten med dina kontakter direkt i appen. Smidigt! I chattfönstret kan du skapa videomöten, och samtidigt ha nära till hands till specifik information om användaren du pratar med. LinkedIn har även lagt till snabbmeddelandet "Redo för vårt videomöte" i meddelanderutan för att underlätta för dig som användare.
  • Recensioner för profiler med tjänster: De användare som har en s.k. "LinkedIn Service Page" lär dra lite extra på smilgroparna nu. Sidtypen, som lämpar sig för frilansare och mindre företag, har sen tidigare kunnat lista de tjänster som de erbjuder sina kunder. Nu som en ny funktion kommer deras tidigare kunder kunna lämna recensioner på det utförda arbetet. One step for LinkedIn, one giant leap for LinkedIn-users! Här beskriver LinkedIn själva hur du sätter upp det.
  • Nytt på LinkedIn Learning: I spår av pandemin har nya sätt för att ta till sig kunskap behövts. LinkedIn drar sitt strå till stacken genom att introducera Office Hours på deras Learning-del. Ett typ av live-evenemang i videoformat där branschexperter bjuder upp till samtal, konversation och erfarenhetsutbyte. Kanske är det här ett svar på den tidigare hypen kring Clubhouse?
  • Bye bye, Stories: Ja, det är ingen ny funktion och inte heller någon som kommer finnas kvar. För enligt LinkedIn kommer Stories-funktionen inte längre att vara i bruk.
  • Mörkt läge coming up: LinkedIn har gått ut med att det mörka temat nu kommer finnas. Det ska ske stegvis, så det är oklart när det kommer att komma till din egna profil.

Så säger LinkedIn själva om video i meddelanden:

– By adding video conferencing as a part of the messaging experience, members can connect virtually while maintaining the context of their existing conversation. Now, members can easily schedule free video meetings with their network without the need to download a client or sign up to any service.

Konkreta tips för en bättre LinkedIn-profil

För dig som vill starta ett konto på LinkedIn eller för er befintliga som vill lägga lite extra kärlek på er profil – här kommer några konkreta konkreta och kloka tips!

1. Personlig och tydlig rubrik

Nyttja LinkedIn:s fält och funktion där du skriver en personlig rubrik. Skriv inte bara din arbetstitel och arbetsplats rakt upp och ner likt: "Yrke X på Företag X". Det är tydligt, men syns du och väcker du några som helst känslor? Antagligen inte! Stick ut lite och skriv istället något som visar på passion och engagemang såsom: "Djupgrävande journalist redo för nya färgstarka uppdrag!".

2. En kortfattad bra beskrivning

Du spenderar en stor del av din vakna tid på din arbetsplats men din profil är ditt rum och din plats för utrymme. Så istället för att berätta om företaget du arbetar på, beskriv istället varför det du gör på ditt företag gör dig speciell. Du kan även berätta kort om personliga meriter. Våga slå dig lite för bröstet!

3. Lägg till utvalda objekt

Även här ska du våga stå med rak rygg och våga visa vad du har åstadkommit. I "Utvalda objekt" kan du lyfta upp dina egna inlägg, artiklar som publicerats på plattformen eller personliga bilder, dokument eller presentationsmaterial. Om du vill länka externt innehåll går det också. Sektionen med "Utvalda objekt" är ett utmärkt tillfälle att visa mer visuellt material på din profil på ett tydligt vis!

4. Aktivera skaparläge

Skaparläge lanserades under sommaren 2021 och är en funktion som möjliggör att du som användare kan lyfta upp de ämnen som du ofta skriver om. På så sätt kan andra medlemmar i nätverket enklare upptäcka ditt innehåll och följa dig. Så om du är en aktiv LinkedIn-användare som gillar att dela kunskap inom din branschnisch – kör på, aktivera skaparläget! 

Ps. Om du väljer att aktivera skaparläget kommer din "Skapa kontakt"-knapp omvandlas till "Följ"-knapp. Dock kan alltid dina följare välja att skapa kontakt därefter!

6. Ge och be – en rekommendation

Om du letar efter en ny tröja och du står i valet mellan två webbsidor – båda har tröjan, till samma pris. Vilken väljer du? Webbsidan som har bra rekommendationer eller den vars rekommendationsfält ekar tom? Jag skulle i vart fall lita (om möjligen naivt) på de människor som tidigare köpt produkter hos företag och därefter lämnat rekommendationer/recensioner. Nyligen lämnade rekommendationer i positiv anda tyder på att företaget är aktivt och tillförlitligt.

Detsamma gäller dig – ditt personliga varumärke. Bra rekommendationer ger gott renommé och möjlighet till nya utmaningar!

Sugen på mer om LinkedIn?

Kan du inte få nog av tips för LinkedIn? The Tribe Lounge Anna Pojen har tidigare delat sina kunskaper om hur du kan förbättra din LinkedIn-profil – Fem snabba tips för att ge din LinkedIn-profil lite kärlek. Om du vill se lite exempel på hur vi har hjälpt våra kunder finns det med sociala medier finns det flera exempel på case, här är ett exempel – Närvaron i LinkedIn styrdes upp för global koncern.

Snacka LinkedIn över en digital kaffe?

Jag är redo – är du? Kontakta mig via just LinkedIn eller via mail så tar vi ett kortare möte om hur LinkedIn fungerar som plattform.

Kontakta oss

Nyfiken på mer kunskap?

En guide om hur du gör din webb affärsdrivande.
Guider & lathundar

Trevliga och lättöverskådliga guider för effektiv och riktigt vass kommunikation.

Kolla in guider
Kommunikationsbloggen

Stor kunskapsbank med smarta tips, inspiration och aktuella djupdykningar inom kommunikation.

Gå till bloggen
Korta videor med tips

Minut-korta videor med tips om allt från PowerPoint till copywriting och design. Vi kallar dem Tips från Triben.

Se korta videor

Undrar du över något?

Genom att boka en gratis konsultation, utan några som helst bindningar, får du ärlig och rak rådgivning.

Ta nästa steg i ditt bolag genom kommunikation!

Fyll i formuläret eller kontakta oss på:
hello@tribelounge.se

Skicka en förfrågan

Vad vill du ha hjälp med?
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.