Sociala medier och målgrupper 2023.

2023-01-04

Dessa sociala medier använder din målgrupp 2023

En sak är säker: Ditt företag ska inte finnas på alla sociala medier, utan finnas på rätt sociala medier. Men hur vet man vilket SoMe som kommer funka bäst? Här får du veta vilka generationer av svenskar som använder vilka sociala medier.

Sociala medier tar tid. Att komma på en vettig strategi, bestämma sig för en tonalitet, och inte minst att skapa själva inläggen slukar mer timmar än man kan tro. Därför är det viktigt att du väljer sociala medier med omsorg: var får ni mest ”bang for your buck”?

Det bästa sättet att ta reda på det är att först börja med att göra en målgruppsanalys: vi har tidigare skrivit om målgruppsanalyser och 5 viktiga områden som ofta missas. En målgruppsanalys kommer att förklara 1. vilka personerna i din målgrupp är, 2. vilka behov de har och 3. vilka intressen de har, och 4. en hel del andra saker. 

Utifrån målgruppsanalysen kommer du alltså att lära känna din målgrupp bättre. Då kan du tillbaka till det här inlägget och stämma av var just din eller dina målgrupper spenderar mest tid och är som mest aktiva. Här listar vi hur olika generationernas användning av sociala medier 2023.

Instagrams enormt breda användarbas

Instagram är efter Facebook den populäraste sociala medieplattformen utifrån antalet användare per dag. Även om Instagram används av alla generationer i olika omfattning, kan man ändå se en gräns som är intressant: Folk födda på 80-talet och tidigare använder Facebook mer än Instagram, medans Instagram är förstavalet hos de födda på 90-talet och senare. Därför stämmer det delvis att yngre personer hänger på Instagram, men att de äldre generationerna också använder Instagram väldigt mycket.

Quick facts:

·      Instagram är som störst hos svenskar födda på 80-, 90- och 00-talet. 

·      Hela 7 av 10 personer födda på 90-talet använder Instagram varje dag. 

·      Bland 60- och 70-talister använder knappt hälften Instagram varje dag.

Då ska du använda YouTube som kanal

Men, kan vi verkligen räkna YouTube som ett socialt medie? Tja, det är lite av en gråzon. Men ur ett kommunikationsperspektiv finns det absolut anledning att titta på YouTube på samma sätt som vi tittar på andra sociala medier. 

En anledning att vässa öronen och fundera på att använda YouTube som kanal är att nästan samtliga av alla 90- och 00-talister har använt YouTube det senaste året. Mer än varannan tillfrågad svensk som använt YouTube det senaste året uppger också att de tittat på instruktionsfilmer på Youtube. Så – har ditt företag en produkt eller tjänst som kan behöva en bra instruktionsfilm bör ni överväga att börja arbeta aktivt med YouTube som kanal. 

Quick facts: 

·      YouTube är en av de plattformar som används mest av svenskarna under 2022.

·      00-talisterna är den största (dagliga) användargruppen.

·      Omkring hälften av 70- och 80-talisterna använder YouTube varje vecka. 

·      82% av män har använt YouTube under den senaste året. Respektive siffra för kvinnor ligger på 75%. 

·      56% av de som använt YouTube det senaste året har tittat på instruktionsvideos. 

·      YouTube är det enda sociala mediet där fler män än kvinnor lägger upp eget material. Men andelen som gör det är förhållandevis låg. 

90-talisterna älskar Facebook – och 00-talisterna hatar det

Ska du nå kidsen är Facebook inte din plattform. Av 10-talisterna har knappt ens hälften varit inne på plattformen under 2022. Facebook är dock fortsatt populärt hos de lite äldre generationerna och är det sociala mediet som de använder mest.

Quick facts: 

·      De som använder Facebook mest frekvent är 80- och 90-talisterna.

·      Endast 19% av 00-talisterna använder Facebook varje dag – jämför med 90-talisternas 70%.

·      Ungefär häften av de svenska Facebookanvändarna är med i en eller flera grupper på Facebook.

·      50-, 60- och 70-talister är mest aktiva på Facebook när det kommer till att lägga upp eget innehåll.

Oväntade marknadsföringsmöjligheter på LinkedIn

Som vi vet är LinkedIn arbetslivets sociala medie. Här delar arbetande personer med sig av erfarenheter och reflektioner, marknadsför sig själva och arbetssökanden hittar jobbannonser och kan ofta ansöka direkt i appen. En sak som blossat upp ordentligt senaste åren på LinkedIn är webinarier och live-sändningar. Hela en på tjugo svenska LinkedIn-användare anmäler sig till digitala evenemang: här har vi en het marknadsföringsmöjlighet för företag.

Quick facts: 

·      De flesta av LinkedIns användare är mellan 32-62 år.

·      LinkedIn är populärt hos tjänstemän: 6 av 10 uppger att de använt LinkedIn det senaste året. 

·      Av 90-talisterna uppger 20% att de följer företag eller organisationer på LinkedIn.

·      1 av 20 registrerar sig till evenemang på LinkedIn. 

00-talisterna håller hårt i Snapchat

Snapchat kom när 00-talisterna blev tonåringar, och det är också dem som håller mediet kärt. Är det dem du vill nå, kan Snapchat mycket väl vara en potentiell kanal. 

Quick facts:

·      Snapchat är störst hos 00-talisterna, därefter 90-talisterna och sedan 10-talisterna.

·      1 av 10 uppger att de följer influencers/kändisar på Snapchat. 

·      Generellt säger 3% att de följer företag på Snapchat. Hos 00-talister är siffran 6%.

·      Andelen som använder Snapchat har inte ändrats från 2021. 

Allt fler använder TikTok – men främst de yngre

TikTok är fortfarande på uppgång. Användningen har ökat i nästan alla generationer, även om ökningarna inte är så stora. Den största användningsgruppen i Sverige är 00-talisterna, där hälften uppger att de använder TikTok varje dag. Även 90-talisterna och 10-talisterna verkar tycka om TikTok.  

Quick facts: 

·      2% fler använder TikTok varje dag, jämfört med 2021. 

·      12% av internetanvändare använder TikTok varje dag. 

·      Den största användargruppen är 00-talisterna.

Mindre plattformar med nischade målgrupper

Förutom de största medierna som redan nämnts finns det en hel del andra kanaler. Det är exempelvis: 

·       Reddit

·       Pinterest 

·       BeReal

·       Twitter

·       WhatsApp

·       Roblox

·       Etc.

Säljer ditt företag en nischad produkt mot en nischad målgrupp kan det vara ett kostnadseffektivt drag att välja någon av de mindre plattformarna. Om du skapar innehåll som är intressant för din målgrupp har du stora möjligheter att få många personer på de mindre plattformarna, jämfört med Instagram och Facebook, där konkurrensen är hårdare.

Intresse och persona viktigare än ålder på sociala medier

Även om ålder ger en bra första fingervisning om vilket socialt medie som passar bäst för er, är det ÄNNU bättre att utgå ifrån din målgrupps intressen och arbetsområde. Riktar du dig till en 30 årig IT-specialist som är extremt nyfiken på ny teknik och nya trender, kan TikTok eller Reddit var bra alternativ till de stora medierna. Är din målgrupp mer konservativ och inte så haj på ”det senare” så är Facebook eller Instagram ett säkrare kort.

Detta är såklart generella spaningar, och det bästa du kan göra för att välja rätt socialt medie och få en stabil start på plattformen är att konsultera en byrå som är duktiga på sociala medier och kan hjälpa er göra en ordentlig målgruppsanalys.

Källa: Svenskarna och Internet 2022

Vi hjälper dig med företagets sociala medier

Som sagt, inlägg och strategi till SoMe tar tid. Låt oss som kan ta hand om biffen.

Kontakta oss

Nyfiken på mer kunskap?

En guide om hur du gör din webb affärsdrivande.
Guider & lathundar

Trevliga och lättöverskådliga guider för effektiv och riktigt vass kommunikation.

Kolla in guider
Kommunikationsbloggen

Stor kunskapsbank med smarta tips, inspiration och aktuella djupdykningar inom kommunikation.

Gå till bloggen
Korta videor med tips

Minut-korta videor med tips om allt från PowerPoint till copywriting och design. Vi kallar dem Tips från Triben.

Se korta videor

Undrar du över något?

Genom att boka en gratis konsultation, utan några som helst bindningar, får du ärlig och rak rådgivning.

Ta nästa steg i ditt bolag genom kommunikation!

Fyll i formuläret eller kontakta oss på:
hello@tribelounge.se

Skicka en förfrågan

Vad vill du ha hjälp med?
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.