2022-08-08

Vad är WCAG och vem omfattas av riktlinjerna?

WCAG, eller Web Content Accessibilty Guidelines som det egentligen heter, dyker upp mer och mer. Men vad innebär det egentligen? Vad behöver jag som webbredaktör göra? Och varför är det så viktigt med WCAG?

WCAG är en förkortning som står för Web Content Accessibility Guidelines. På svenska heter det Riktlinjer för tillgängligt webbinnehåll och det fungerar som en stor samling av riktlinjer som bidrar till att öka tillgängligheten online för att passa alla användare.

Ett exempel på tillgänglighetsanpassning är när en person inte har möjlighet att se någon visuellt, exempelvis en bild, och måste ta hjälp av en skärmläsare. En skärmläsare återger text- och bildinnehåll som tal eller punktskrift. Då är det viktigt att ha gjort en alternativ text för bilden som förklarar dess innehåll för användaren. Det kan också komma till användning omman sitter på bussen och har glömt hörlurar, då passar det förmodligen inte att kolla en video med ljud på, och användaren kan då använda undertexter.

Vem/vilka omfattas av WCAG?

För tillfället är det i första hand olika myndigheter, kommuner och landsting som omfattas av lagen. De har en uttalad skyldighet att uppfylla kraven för både webb och mobilapplikationer. Även vissa aktörer inom den privata sektorn har en skyldighet att följa tillgänglighetskraven. Det gäller just nu offentligt styrda organ, som i huvudsak omfattar statliga och kommunala företag.

Övriga privata företag omfattas alltså inte av något krav på tillgänglighetsanpassning. Men en hel del företag väljer själva att implementera förbättringar för att öka tillgängligheten.

Varför ska du tillgänglighetsanpassa?

Att göra det innebär att man kommer få en inkluderande webb som blir lättare för alla användare att förstå. Webbens kod kommer också att följa en modern standard som blir lätt att underhålla. Värt att tänka på är att bara i Sverige så har ungefär:

- 36% av befolkningen någon form, och grad, av funktionsnedsättning.

- 11% har fler än en form av funktionsnedsättning samtidigt.

- en halv miljon svenskar har någon form av störning i färgseendet som också inkluderar färgblindhet.

Det är många människor! Därför är det så viktigt att fler företag tar initiativ och gör sin webb mer tillgänglig.

WCAG-riktlinjernas uppbyggnad

 WCAG består idag av 78 olika kriterier som är uppdelade under 13 olika riktlinjer. Dessa 13 riktlinjer är i sin tur organiserade under fyra grundprinciper som är:

- Uppfattningsbar – Gör det möjligt att uppfatta innehåll och funktioner för användaren.

- Hanterbar – Det ska gå att använda gränssnittet med funktionsnedsättningar och användaren ska kunna använda både mus och tangentbord.

- Begriplig – Det ska vara begriplig information och texten ska vara läsbar och enkel att förstå.

- Robust – Det ska gå att ta del av webbplatsen obehindrat med olika användarprogram och hjälpmedel både nu och i framtiden. 

Scenario: En publicerad video på webbplats

Lite bakgrundsinfo: Varje riktlinje är även sorterad utifrån tre olika kravnivåer som förklarar dess tillgänglighetsnivå. De kallas för A, AA och AAA. Nivå A den så kallade basnivån där tillgängligheten förbättrats lite grann.

Det innebär, utifrån vårt valda scenario, att kravet för videon är att den ska vara textad. Många utgår från nivå A för att göra sin webb och sina medier tillgängligt men som man kan se är detta bara basnivån. Under AA så ändras kriterierna och förbättrar för en ännu större målgrupp. Det kan vara att man i sin video också har syntolkning. Under AAA så är tillgängligheten förbättrad ytterligare och kan nå de allra flesta, kravet är då att videon även ska ha teckenspråkstolkning och ett textalternativ som beskriver allt som händer i videon. Exempel på detta kan vara sammanhang, beteende och ansiktsuttryck. 

Vart hittar jag information?

Att hitta rätt, begriplig och uppdaterad information kan kännas komplicerat. På den officiella hemsidan för WCAG kan man välja språk och se dem olika riktlinjerna. Men också det allra viktigaste: hur man faktiskt uppfyller kraven i praktiken. Hemsidan i sig, ironiskt nog, kan kännas lite svår att navigera i. Men informationen är korrekt och pålitlig.

WCAG: Lista på officiella riktlinjer

WCAG: Hur du gör för att uppfylla kraven

Att ha koll på inför 2023

Under 2023 är visionen och planen för WCAG 3.0 att släppas, även om det såklart kan kommas att skjutas fram så är det bra att vara förberedd på vad som ingår i den nya WCAG versionen. I versionen 3.0 är inte alla ändringar färdigställda men detta är vad vi vet just nu:

·       Riktlinjerna för tillgänglighetsanpassning blir fler.

·       Det ska vara enklare att förstå för den som behöver se över dem.

·       Fler funktionsvariationer kommer att inkluderas.

·       Ett protokoll för webbutvecklare att kontrollera sin tillgänglighet och funktionalitet på webben kommer att finnas.

·       Ett nytt system för att betygsätta tillgängligheten kommer att utvecklas, det som tidigare var A, AA och AAA nivå kommer att bytas ut till brons, silver och guldnivå. Men ännu finns ingen information om vad nivåerna kommer att mäta.

Trots att innehållet av WCAG 3.0, och ett bekräftat datum, fortfarande är under utveckling så finns det redan punkter som gör att det kan vara värt att tänka på då riktlinjerna blir allt fler.

Handfasta tips på hur du gör din hemsida tillgänglig

I kommande blogginlägg kommer vi att ge dig en enkel checklista på hur de genom några enkla steg kan göra er hemsida mer tillgänglig för alla besökare. Stay tuned!

Har du några frågor kring WCAG?

Jag, Caroline, har svaren! Hör av dig om du vill ha hjälp med tillgänglighet på webben.

Kontakta oss

Nyfiken på mer kunskap?

En guide om hur du gör din webb affärsdrivande.
Guider & lathundar

Trevliga och lättöverskådliga guider för effektiv och riktigt vass kommunikation.

Kolla in guider
Kommunikationsbloggen

Stor kunskapsbank med smarta tips, inspiration och aktuella djupdykningar inom kommunikation.

Gå till bloggen
Korta videor med tips

Minut-korta videor med tips om allt från PowerPoint till copywriting och design. Vi kallar dem Tips från Triben.

Se korta videor

Undrar du över något?

Genom att boka en gratis konsultation, utan några som helst bindningar, får du ärlig och rak rådgivning.

Ta nästa steg i ditt bolag genom kommunikation!

Fyll i formuläret eller kontakta oss på:
hello@tribelounge.se

Skicka en förfrågan

Vad vill du ha hjälp med?
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.