Man brukar säga att rubriken motsvarar 80 cent av en dollar i en webbtext. Den är alltså helt avgörande när det kommer till att få läsaren att känna att din artikel är läsvärd. Du behöver därför välja dina ord med stor omsorg. Men hur ser en bra rubrik ut egentligen? Vi tar det i fem steg. Missa inte bonustipset i slutet också!
En rubrik tjänar flera syften:
Men hur skriver man egentligen riktigt bra rubriker? Rubriker som får läsaren bli genuint intresserad, och därför läser vidare? Låt oss börja med längden på rubriker.
Rubrikens uppgift att locka till läsning och berätta vad en specifik webbsida handlar om. Ofta får rubriken dock andra ansvarsområden, bland annat som brödsmula (om inte annat satt som regel). En brödsmula kan inte vara för lång, helst ska den vara 1-3 ord lång. Den längden fungerar dessvärre inte så bra på en rubrik – du kommer aldrig kunna förklara vad sidans värde och innehåll är på tre ord. För att locka läsaren är ett bra tips att ha med ett problem och en lösning. Här är några exempel på rubriker som utgår problem-lösning metodiken:
Så när du ska skriva rubriker gäller regeln: hellre lite längre och tydlig, än kort och vag. Använder ni er av brödsmulor är det en bra idé att skapa egna rubriker som fungerar som brödsmulor.
Du har säker hört det förut: varje dag exponeras vi människor för över 10 000 budskap. Om du vill nå fram till din målgrupp behöver du därför locka med något som sticker ut från mängden. Du måste erbjuda dem ett bete, något som är oemotståndligt. Men vad är det för något?
Tänk på din målgrupp. Föreställ dig en person ur målgruppen i huvudet: visualisera personen framför dig. Hur hen ser ut, hur hen beter sig och vilka problem personen har och vad personen är intresserad av. Har du en bild i huvudet? Bra.
Fundera nu på: Vad behöver den här personen? Och finns det något av dessa behov som ligger inom scopet för vad ni sysslar med? Lista 10 saker. Nu har du en bra start till din rubriksättning – och även till ert innehåll.
PS: Alla människor suktar efter dessa tre saker: Kunskap, pengar & tid. Kan du erbjuda något av de tre?
Ska du skriva en sidrubrik till företagets eller organisationens nyhetsflöde? Gör inte misstaget att börja med företagsnamnet. Det kommer göra nyhetsöversikten svåröverskådlig för besökaren. Vi kikar på ett påhittat exempel med vårt eget företagsnamn.
Visst är det svårt att få en överblick? Låt oss lösa det. Vi tar bort företagsnamnet från de rubriker där namnet inte tillför någonting, och ser till att skriva företagsnamnet längre bak i de rubriker där namnet måste vara med. Artiklarnas innebörd förklaras i de första orden, vilket är precis vad vi vill. Den viktigaste information först – alltid.
Japp, vi människor är så simpla. Genom att lägga till siffror i rubriken ökar chansen att din besökare ska vilja fortsätta läsa din artikel eller klicka på en länk. Man uppskattar att konverteringsgraden ökar med mellan 15–30%. Snacka om en quick fix!
Och när vi ändå pratar om siffror – låt oss även passa på att döda en gammal myt. Nämligen att man ska skriva ut siffror upp till tio med bokstäver (ett, två, tre osv.). Varför stämmer det inte? Jo: Siffror sticker ut i en rubrik och våra ögon dras därför till dem. De är även lätta för oss att skumma.
Det är självklart inte bara i längre texter som du som skribent behöver tänka på tonaliteten. En rubrik kan skrivas på väldigt många olika sätt med samma budskap. Testa själv! På vilka sätt hade man kunnat skriva en rubrik till det här blogginlägget som du läser just nu? Här är några exempel utifrån tonalitet:
Ett enkelt sätt att få dina rubriker mer aktiva och tilltalande är att alltid ha med ett verb. Snabb recap för dig som glömt: verb är ord som uttrycker handlingar. Det kan exempelvis vara: skriva, spara, lösa, skratta, tänka. Verb får nämligen dina rubriker att bli mer konkreta och få mer action i sig.
Som vi sa tidigare så är en rubrik värd 80 cent av en dollar. Om era rubriker inte är pricksäkra så kommer ingen att läsa ert innehåll. Genom att anlita oss på Tribe Lounge får du expertis direkt in i bolaget, utan långa rekryteringsprocesser och upplärningssträckor. Låt oss ta hand om ert content.
Vi analyserar din affärsidé och skriver slagkraftiga texter till hemsidan. Kontakta oss för en offert.
Kontakta ossTrevliga och lättöverskådliga guider för effektiv och riktigt vass kommunikation.
Kolla in guiderStor kunskapsbank med smarta tips, inspiration och aktuella djupdykningar inom kommunikation.
Gå till bloggenMinut-korta videor med tips om allt från PowerPoint till copywriting och design. Vi kallar dem Tips från Triben.
Se korta videorGenom att boka en gratis konsultation, utan några som helst bindningar, får du ärlig och rak rådgivning.
Ta nästa steg i ditt bolag genom kommunikation!
Fyll i formuläret eller kontakta oss på:
hello@tribelounge.se