Dekorativ bild med ordet Threads.

2023-12-18

Så fungerar nya sociala mediet Threads

X/Twitter-utmanaren Threads har nu kommit till Sverige. Vi dyker ner i det nya sociala mediet och ger dig en sammanfattning över det viktigaste att känna till om Threads.

Threads, som emellanåt förkortas som 🧵's, är en social medie-app som är interagerad med Instagram, men har en egen app som du laddar ner via App Store eller Google Play. Den har funnits ett tag i övriga världen men har inte varit tillgänglig i EU på grund av reglering av personuppgifter.

Kort sammanfattning:

  • Threads är ett textbaserad SoMe som på många sätt liknar X/Twittter
  • Du behöver ha ett Instagramkonto för att kunna logga in på Threads
  • Inläggen kallas för trådar och innehåller text men kan också innehålla bilder och video
  • Råkar det slinka in ett stavfel i inlägget kan du redigera det upp till tre minuter efter att du publicerat det
  • Funderar du på om ert företag bör finnas på X? Vi kan hjälpa er med en konsultation. Kontakta Tribe Lounge så bokar vi en tid.

Du publicerar trådar – inte tweets

Har du använt Twitter, förlåt – X, tidigare kommer du känna igen många funktioner och egenskaper på Threads. Inläggen är textbaserade och kallas för trådar som max får innehålla 500 tecken. Det finns även möjlighet att publicera bilder och video, där videoklippen får vara max 5 minuter långa. Du kan retweeta inlägg, eller återpublicera som det heter här, antingen direkt eller med en egen kompletterande text. Än så länge kan du endast gilla inlägg: inga reaktioner likt Metas andra plattform Facebook. Precis som på Instagram kan skaparen samt alla andra kan se vilka som gillat ett inlägg.

Måste ha ett Instagramkonto

En sak som skiljer X och Threads åt är att Meta kräver att du har ett konto på Instagram först. Har du ett konto kan du ladda ner Threads för att sedan logga in med samma uppgifter som Instagram. Väl inloggad får du förfrågan om att följa samma personer som du följer på Instagram. Det kan du göra oavsett om de skaffat Threads eller inte: om personen inte skaffat Threads än så uppmanar plattformen dig att göra en slags "för-följning" som gör att du automatiskt börjar följa personen så fort den skaffat ett konto på Threads. Det här är en av flera anledningar till varför Threads växt så snabbt.

Intressebaserade algoritmer likt TikTok

Precis som TikTok och Instagram har Threads olika flöden: ett flöde där du får upp inlägg från de personer du följer, och ett flöde som genereras automatiskt baserat på dina intressen och dina interaktioner med tidigare inlägg: en sk. For You-page. Bortsett från detta är informationen om algoritmerna på Threads ganska tunn, så vi får invänta mer information.

Än så länge syns inga annonser och sponsrade inlägg till på plattformen. Metas grundare Mark Zuckerberg har sagt att fokus ligger på att utveckla produkten och nå 1 miljard användare innan man börjar fundera på att väva betalt innehåll.

Redigera inlägg endast inom de första tre minuterna

En funktion som skiljer sig från Metas andra SoMe-plattformar är att du endast kan redigera ditt inlägg de första tre minuterna efter att du publicerat det. Efter det är det kört: har du skrivit fel är det bara att radera och skapa ett nytt inlägg. För oss som arbetar med sociala medier ställer det såklart ännu högre krav än tidigare på att stavkontroll och korr jämfört med andra plattformar.

Slutsats: sömlös ingång med en oklar framtid

Meta har försökt gjort inkörsporten för användare så enkel och sömlös som möjligt: möjlighet att föra över de man följer från Instagram och ett For You-flöde med automatiskt genererat gör appen enkel att börja använda direkt. Och det är en av anledningarna till att appen fick över 100 miljoner nedladdningar på fem dagar. Det ska bli spännande att se hur Threads kommer att passa in i SoMe-universumet: vilka personer kommer att använda plattformen och vilka ämnen kommer att cirkulera och diskuteras här?

Behöver du hjälp med företagets sociala medier?

Vi hjälper dig sätta upp en strategi eller avlastar dig i contentskapandet. Hör av dig så ser vi över era behov.

Kontakta oss

Nyfiken på mer kunskap?

En guide om hur du gör din webb affärsdrivande.
Guider & lathundar

Trevliga och lättöverskådliga guider för effektiv och riktigt vass kommunikation.

Kolla in guider
Kommunikationsbloggen

Stor kunskapsbank med smarta tips, inspiration och aktuella djupdykningar inom kommunikation.

Gå till bloggen
Korta videor med tips

Minut-korta videor med tips om allt från PowerPoint till copywriting och design. Vi kallar dem Tips från Triben.

Se korta videor

Undrar du över något?

Genom att boka en gratis konsultation, utan några som helst bindningar, får du ärlig och rak rådgivning.

Ta nästa steg i ditt bolag genom kommunikation!

Fyll i formuläret eller kontakta oss på:
hello@tribelounge.se

Skicka en förfrågan

Vad vill du ha hjälp med?
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.