BLOGGEN

Anna Pojen

25/5/20

Nå igenom ”bruset” – när flödet ökar under en kris

Hur tar du dig igenom ”bruset” under en kris? The Tribe Lounge förklarar hur du ska tänka och solla bland informationen - och hur du håller dig attraktiv för din målgrupp.

Anna Pojen

July 29, 2021

När råden haglar över oss, vad spelar roll?

Nej, det räcker inte att ligga rätt i tiden för att göra intryck. Det gäller som sagt att vara relevant för din målgrupp och visa vad du kan göra för att underlätta och förenkla deras vardag i dessa tider.

Och förresten – ägna lite tid åt research. Ta reda på andra saker som kan vara av intresse för dina eventuella köpare, kanske går tjänster att kombinera både på lång och kort sikt?

Att nå igenom bruset går (oftast) inte över en natt, utan arbeta enträget, långsiktigt och med relevans.

HUR ska vi få engagemang då?

Här några saker vi brukar försöka tänka på, särskilt på LinkedIn. Sen är det inte alltid lätt ändå, men….

  • Steg 1 – Uppmärksamma:
    Var aktiv i nätverket. Gilla, kommentera och ge av din kunskap, de som ser dina aktiviteter får då en anledning att uppmärksamma vem du är, och vad du erbjuder.
  • Steg 2 – Skapa kontakt:
    Förmedla en känsla och intryck. Visa vem du är, vilka är ni som företag, vilka är personerna “bakom”?
  • Steg 3 – Var relevant:
    Vad är det du kan tillföra av värde? Hjälpsamhet, hitta nya perspektiv, vänd på frågan och våga dela din kunskap. Det viktiga är att vara relevant. Tycker DU att vi är relevanta i den här bloggposten till exempel?
  • Steg 4 – ”Engagera, en kommentar kan vara mer värd än ett klick”:
    Kommentera dina egna inlägg, och andras. Och ställ frågor för att skapa ett samtal, kunskapsbyte och var inte rädd för att tycka något.  Ställ nyfikna frågor. Engagemang är roligt att ge och få!

Och hur väl du lyckas med det här, det kanske handlar en hel del om paketeringen.

Och, hur “snygg” är du?

Inte för att låta fåfäng eller utseendefixerad men –  Are you attractive? Är din kunskap, din produkt eller tjänst attraktiv för den som ser dig i flödet? I din potentiella följare eller kunds öga? Det handlar om den visuella paketeringen. Vi blir allt mer immuna mot reklam, inlägg och annan marknadsföring.

Vi spenderar inte mer än sekunder på varje inlägg, nyhetsbrev eller videos vi ser på sociala medier. För att kunna armbåga sig fram bland konkurrenter och andra aktörer måste budskapet och därmed också den visuella paketeringen komma från hjärtat.

Ett alternativ till det är att försöka koppla din tjänst eller produkt till aktuella händelser. Men krysta i

Den praktiska paketeringen – var sökbar och valbar

En sak som alltid är aktuell är det praktiska – din kunskaps, din tjänsts eller produkts synlighet, tillgänglighet och valbarhet. När den som tar del av din information och engagerat sig vill veta mer, då måste du kunna levererar det.  Du har nu klivit igenom bruset, kanske har läsaren eller den du chattat med klickat sig vidare till din hemsida eller annan kanal. Vad händer då och där? Hur fångar du upp personens intresse?

I slutändan kommer ju det att påverka om kunden går vidare och köper något av dig.  Så se till att göra ditt erbjudande eller din produkt enkel att hitta och likaså enkel att förstå!

Därefter påverkar självklart att du kan leverera, ta betalt på ett smidigt vis samt servicenivå. Det som tillsammans bildar tillgänglighet och smidighet för köparen. Det är något som skapar tilltro för ert varumärke och för att ni är en seriös aktör.

När du lyckas – då har du ett bra paket. Ett paket som är bra nog att faktiskt nå igenom bruset i dagens digitala medier.

Tycker du att det är svårt att verkligen komma genom brust och sticka ut?

Vi vet att det är svårt. Men vi vet också hur man ökar sina chanser att nå fram. Nyfiken? Connecta med mig, Anna!