2024-01-08

Ingen inspiration till sociala medier? Här är 21 inläggsidéer för B2B att stjäla!

Visst är det härligt att ha ett kreativt yrke? Men när kreativiteten tryter och knoppen känns lite trög kan det vara tungt att producera inspirerande och meningsfullt innehåll. Lugn – det händer oss alla och är helt naturligt. Kolla in vår lista på tips till inlägg för sociala medier, speciellt inriktat för B2B.

Vad är bra inlägg på sociala medier? Vi som är lite "nerdy" på sociala medier skulle svara: de inlägg som följer en strategi och som har ett syfte. Men det kan vara svårt att få idéer som kan hjälpa till att uppfylla de mål och syften som företaget satt upp. Därför har vi samlat ihop den här listan med rätt så specifika tips som syftar till att  intressera, engagera och exponera företaget. Välj och vraka – men se till att inläggen du skapar linjerar med er strategi för sociala medier. Den ska ju i sin tur ska stötta er marknadsstrategi, som i sin tur ska stötta er affärsstrategi. Enkelt va?

21 specifika tips på inlägg som intresserar och engagerar

  1. Gör en enkät och samla in lite statistik om medarbetarna: det kan vara allt från längt till favoritstad till preferenser att äta till frukost. 
  2. Ta en bild på teamet när ni firar en framgång – BRING THE SMILES! 
  3. Intervjua en kund och skapa ett case för företaget: hur kunde ni lösa kundens problem på ett bra sätt? 
  4. Några event som är på gång? Gör att inlägg och säg att ni ska vara där, och be era kunder att komma till er monter och säga hej!
  5. Intervjua en expert på företaget om ett aktuellt ämne: höga elpriser, rötmånad, brist på cement – välj ett ämne som passar för er bransch. 
  6. Hur arbetar ni med hållbarhet på ert företag? Gör en slideshow och belys några punkter hur ni aktivt försöker göra skillnad.
  7. Säljer ni en produkt? Gör ett "nördinlägg" om er produkt – riktat till era mest hängivna kunder.
  8. ...Och även ett inlägg med funktioner och visuell infografik – till de som knappt känner er till produkt.
  9. Trendspaning: vad pratas det om just nu? Och vad är ert företags syn på ämnena? Perfekt för blogginlägg eller artiklar.
  10. Kolla tillbaka på förra årets inlägg – och återvinn innehållet i en ny eller omskriven form.
  11. Finns det intressant kuriosa relaterat till ert område? Fakta från förr kan skapa djup och trovärdighet! 
  12. Skriv en lathund och dela i sociala medier.
  13. Filma en "snabba svar" video med ett antal anställda.
  14. Anordna ett eget evenemang och berätta om det på sociala medier.
  15. Gör medarbetarporträtt med ett antal, eller alla, anställda.
  16. Sammanfatta den senaste halvåret eller året – vad har hänt på företaget? 
  17. Anordna en tävling där kunder och följare får ta bilder med din produkt. Eller skriva en dikt om ditt företag. Var tydlig i instruktionerna hur följarna ska göra för att delta, och att deras bilder kan användas i marknadsföringssyfte. Ett exempel är att ha en tävlingsspecifik hashtag. Dela förslagen i sociala medier.
  18. Starta en omröstning om ett aktuellt ämne inom er bransch. 
  19. Fråga anställda vilken favorit de har inom en viss kategori. Det kan vara böcker att läsa inför semester, bästa digitala verktygen, podd, eller något annat. 
  20. Dela med er av forskning som visar på fördelarna med er produkt eller tjänst.
  21. Låt en anställd "gästblogga" och berätta om sitt arbete: antingen genom blogginlägg, en heldag på Instastory, eller inlägg på LinkedIn under en vecka. 

Hinner ni inte publicera inlägg på sociala medier?

Tyvärr krävs det att man publicerar innehåll med jämna mellanrum för att få effekt på sociala medier. På LinkedIn bör du publicera 1-3 inlägg per vecka, och Instagram helst oftare än så. 

Om ditt företag saknar en marknadsavdelning, eller om ni helt enkelt inte har tid för att skapa värdefullt content, erbjuder vi på The Tribe Lounge smidiga abonnemang som passar perfekt för att ta hand om exempelvis sociala medie-innehåll. Kika in tre exempel på våra abonnemang här. 

Snyggt content: snabbt & effektivt

Sociala medier tar tid. Men för oss som är varma i kläderna som social medier manager går det lite snabbare att gå från strategi till idé till färdig produktion. Vi erbjuder löpande hjälp eller abonnemang för sociala medier. Kontakta mig om du är nyfiken!

Kontakta oss

Nyfiken på mer kunskap?

En guide om hur du gör din webb affärsdrivande.
Guider & lathundar

Trevliga och lättöverskådliga guider för effektiv och riktigt vass kommunikation.

Kolla in guider
Kommunikationsbloggen

Stor kunskapsbank med smarta tips, inspiration och aktuella djupdykningar inom kommunikation.

Gå till bloggen
Korta videor med tips

Minut-korta videor med tips om allt från PowerPoint till copywriting och design. Vi kallar dem Tips från Triben.

Se korta videor

Undrar du över något?

Genom att boka en gratis konsultation, utan några som helst bindningar, får du ärlig och rak rådgivning.

Ta nästa steg i ditt bolag genom kommunikation!

Fyll i formuläret eller kontakta oss på:
hello@tribelounge.se

Skicka en förfrågan

Vad vill du ha hjälp med?
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.