Vet du hur ”ni ser ut” när någon delar en länk från företagets hemsida? Eller hur Google presenterar er? I det här inlägget tittar vi på hur du kan ta steg mot att ta kontroll över hur du ser ut med hjälp av indexering och meta-data.
Att vara sökbar och delningsbar är viktigt. Men har du någon gång funderat på hur resultatet faktiskt ser ut när någon delar en sida, eller hur Google presenterar er i sökresultaten? Vilken text visas och vilken av bilderna väljs ut?
Inom digital kommunikation och SEO, eller sökoptimering, betyder indexering enkelt sagt att en webbsida har hittats och plockats upp av en sökmotor som Google, och att den har registrerat webbsidan i sin databas. Indexeringen innebär i sin tur att din sida kommer dyka upp i sökresultat.
Den blå länkrubriken som dyker upp i sökresultaten kallas för Meta-titel, och den korta beskrivande texten kallas för Meta-beskrivning. De är två exempel på det som kallas meta-data och är en liten del av området SEO. I de flesta större webbplattformar kan du själv skriva en anpassad text för både Meta-titel och Meta-beskrivning så att du själv styr vad som ska stå i sökresultatet för dina respektive webbsidor.
Ett enkelt sätt att snabbt kolla vilka sidor i din webbplatssom Google har indexerat och framför allt – hur ser de ut i sökresultat-sidanär att skriva in ”site:dindomän”, där du byter ”dindomän” mot er domän, i dinwebbläsares adressfält eller sökrutan i Google. Då får du upp det som ärindexerat av Google för den givna domänen. Om vi på Triben skulle vilja kollavåra indexerade sidor skulle vi alltså skriva site:www.tribelounge.se. Använderdu inte www i din webbadress så skriver du in den utan www.
Testa med din webb och se vad du hittar! Ibland blir man förvånad. Vi har själva hittat en del ”spännande” gamla sidor ibland som vi trodde vi hade tagit hand om. I resultaten kan du till exempel se om du stavat fel i en meta-titel, hitta gamla sidor som inte är omdirigerade, stängda sidor och inaktuella sidor. Hittar du döda länkar (som visar ett404-fel vid klick) går dessa att åtgärda i de flesta webbsystem. Genom att peka om en stängd sida permanent (det som kallas en 301-pekning) berättar du förGoogle att sidan flyttats för gott. Den sida du pekar till bör helst ha så lika/samma innehåll som möjligt, men går inte det får du ta det näst närmaste eller din startsida.
Tar du bara bort sidor utan att peka om dem kommer Google visserligen med tiden förstå att sidan tagits bort och sluta ta med den i sitt resultat. Men det kan ta tid och eventuella länkningar från andra webbplatser kommer att visa en felsida (så kallat 404) och det är inte så bra av flera skäl. Så en om pekning är alltid bättre. Då får du även med gammal länkkraft (renommé/trovärdighet och rankning).
Du kan absolut jobba med teknisk SEO och undersöka webbplatsens hälsa i Googles verktyg som Googe Search Console (GSC). Här ville vi visa på ett sätt som ger en snabb visuell överblick och som kan användas av dig som är redaktör och kanske inte har rättigheter i GSA.
Lilla Webbskolan
Den här texten är en uppdaterad version av en del i kunskapsserien ”Lilla webbskolan” på Annas LinkedIn-profil. Du hittar inlägget med tillhörande video här.
Det är alltid intressant och kul att möta nya människor och få lära sig om olika brancher. Connecta gärna med mig, Anna, på LinkedIn!
Kontakta ossTrevliga och lättöverskådliga guider för effektiv och riktigt vass kommunikation.
Kolla in guiderStor kunskapsbank med smarta tips, inspiration och aktuella djupdykningar inom kommunikation.
Gå till bloggenMinut-korta videor med tips om allt från PowerPoint till copywriting och design. Vi kallar dem Tips från Triben.
Se korta videorGenom att boka en gratis konsultation, utan några som helst bindningar, får du ärlig och rak rådgivning.
Ta nästa steg i ditt bolag genom kommunikation!
Fyll i formuläret eller kontakta oss på:
hello@tribelounge.se