BLOGGEN

Malin Karlsson

2/11/21

Det här behöver företag veta om sociala medier 2021

Internetstiftelsen har släppt sin rapport Svenskarna och Internet. Vad säger statistiken? Och hur kan företag dra nytta av informationen som finns i rapporten? Tribe Lounge sammanfattar här några punkter till dig som är värda att veta.

Malin Karlsson

November 2, 2021

Svenskarna och Internet är en rapport som släpps varje år av den oberoende Internetstiftelsen. Rapporten täcker en rad olika områden, och i det här inlägget fokuserar vi på den färska statistiken kring specifikt sociala medier. Här följer några utdrag från rapporten tillsammans med tips på ni som företag borde tänka och agera på statistiken inför 2022.

Därför ska du satsa på LinkedIn just nu

"Mer än hälften av alla tjänstemän har använt LinkedIn det senaste året."

LinkedIn fortsätter alltså att gå starkt. Hos de som arbetat hemma uppger 28% att de besökt LinkedIn varje vecka. Av alla internetanvändare menar 3 av 10 att de har använt LinkedIn någon gång de senaste 12 månaderna. Troligtvis har pandemin haft en påverkan här: fler personer har helt enkelt sökt ett kontaktnät digitalt – då de fysiska träffarna uteblivit och hemmaarbetet blivit vardag.

Kanske är det dags att hålla en internutbildning med dina anställda om LinkedIn – uppmuntra de som inte har ett konto att skaffa ett. Tillgodose de anställda med snygga omslagsbilder, håll utbildningar (speciellt för säljare) i hur de kan utnyttja sitt kontaktnät för att hitta kunder eller samarbetspartners. Behöver ni hyra in extern hjälp finns The Tribe Lounge här för er: vi lär er vad ni ska publicera för innehåll, vilka personer du ska kontakta och hur du breddar ditt kontaktnät. Oavsett om ni tar hjälp av oss eller inte så är det en bra tid att göra en LinkedIn-satsning just nu.

Minska belastning på supporten med YouTube

"Mer än hälften av alla som använder YouTube har använt tjänsten för att titta på instruktionsvideos."

Att det finns gott om instruktionsvideos på YouTube är väl ingen chock direkt. Det som är intressant är att det finns en stor publik med behov av hjälp och råd. Finns ert företag på YouTube? Om inte – varför inte? Säljer ni någon form av produkt finns det alltid en vinning med att lägga ut instruktionsvideos för produkten. Pedagogiska och metodiska videos kan i många fall hjälpa kunderna med sina problem så att de slipper ringa till er support. Det kommer att spara er en hel del pengar i slutändan, då de anställda på supporten hinner hjälpa fler kunder och assistera de som har mer avancerade problem.

Men stanna inte där – utan tänk längre. De videor som är ordentligt genomarbetade med bra kvalité på ljud och bild, har en intresseväckande berättarröst/person och ett genomtänkt (möjligen även fyndigt) manus, har stor potential att få mycket uppmärksamhet. Om du dessutom är någorlunda aktiv i kommentarsfältet och besvarar kommentarer, oavsett om det är frågor, kritik eller hejarop, hjälper det företaget att få ett gott rykte och öka intresset för att köpa fler produkter från er.

Så bör du tänka med TikTok inför 2022

"Tiktok används mest av de födda på 2000-talet, och allra mest av 00-talisterna."

Så, det är alltså sant! Det är bara massa ungar som hänger på TikTok... eller, vänta? Tittar vi på 80- och 90-talisterna så uppger faktiskt 14% respektive 5% att de går in där varje vecka. 9% respektive 3% är inne varje dag, vilket är i snitt var 16:e person av internetanvändarna. Den här målgruppen, som inte är så stor, kallas för inom vetenskapen för Early Adopters*. Vad har det med mig att göra undrar du? Jo, det kan faktiskt vara så att den här mindre skaran människor är den perfekta målgruppen för just ditt företag. Vi kommer utveckla det här i vårt nästa blogginlägg, som släpps senare i veckan.

En notering som är intressant i TikTok-sammanhanget är att intervjuerna som ligger till grund för rapporten genomfördes mellan 22 mars t.o.m. 11 april 2021. Det kan givetvis skett en ökning i antalet användare och frekvens på TikTok sedan dess, så siffrorna ligger nog i underkant jämfört med dagens verklighet.

*Early Adopters: ett kundsegment som är viktigt under en viss fas i utvecklingen av innovativa produkter. Mer om det i nästa blogginlägg.


Vill du ladda ner rapporten?

Här hittar du nedladdningslänken till Svenskarna och Internet 2021

Funderar du på hur ert företag kan nyttja det här?

Vi är experter inom digital marknadsföring och kommunikation - och vet vart du borde finnas och inte. Låter det intressant? Hör av dig till mig så bokar vi in ett möte.

Läs mer från bloggen