När ett bolag eller företag byter namn, utseende eller en omorganisation sker medföljer det en risk. För att bolaget ska ha fortsatt hög igenkänning och en tydlig identitet i sociala medier krävs det ett varumärkesarbete – här ger vi 8 tips på hur du går till väga.
Ibland behöver bolag ändra sitt varumärke på något sätt: byta namn, byta logga, ändra utseende, eller implementera en helt ny identitet. Hur genomför man ett namnbyte, eller byta av grafisk identitet, på sociala medier? Vi tar dig igenom de viktigaste delarna.
Innan vi dyker in i strategin för implementeringen behöver vi vara överens om vad ett varumärke är. Enkelt sagt är ett varumärke är ett eller flera kännetecken som gör ett ett företag särskiljer sig från sina konkurrenter. Varumärket är alltså det som gör att dina kunder känner igen dig och vet vem du är. Samtidigt är ett varumärke så mycket mer än en logga och några färger: det representerar företagets värderingar, kultur och löften till kunderna. Ett starkt varumärke bygger förtroende och lojalitet bland kunder och påverkar i slutändan deras köpbeslut. Det mest tydliga kännetecknet för ett varumärke är varumärkesnamnet.
Vill du läsa mer om hur ett varumärke kommer till och de olika beståndsdelarna? Kolla då in vårt blogginlägg
Om ditt företag står inför ett varumärkesbyte är det viktigt att komma ihåg en sak: att byta varumärke är ett stort jobb. Därför är det oftast något man inte hinner med interna resurser. Så se till att göra en katläggning över vilka interna och externa resurser ni har att tillgå.
Här följer några exempel på kanaler som ditt bolag syns och/eller kommunicerar via. Vem ansvarar för implementering av den nya profilen i dessa kanaler?
Idag är sociala medier inte bara en viktig kanal för marknadsföring: för vissa företag är det deras huvudkanal gentemot kunderna. För att du ska kunna genomföra varumärkesbytet i dina sociala medier på ett smidigt sätt kommer här en modell för en strategisk och strukturerad implementering:
Har någon annan redan tagit ditt varumärke beror det på plattformarnas respektive policy för namn. Vissa kan ta hänsyn till varumärkesintrång och du kan begära ägarskapet av den. Andra följer regeln ”försten som tog den får behålla”. Ett tips är att ändå ha ditt varumärkes registreringsbevis till hands, om du skulle behöva visa det.
Vissa plattformar tillåter namnbyten, men inte för ofta, andra kräver att du uppfyller vissa kriterier innan du får byta namn. Varje kanal och plattform har alltså sina egna regler och ofta ändras dessa över tid. Därför är det inte så stor idé (tycker vi) att här ge specifika guider på varje kanal – de blir snart gamla. Det är också en av anledningarna till att vi får uppdrag att hjälpa bolag med den här typen av uppgifter. Själva researchen tar tid och kunskap i anspråk som de inte har eller kan avsätta internt.
Kolla in vår lista med länkar du kan utgå från på några av våra vanligaste plattformar.
Hör av dig! Vi har erfarenhet av stora organisationer och mindre företag som bytt identitet i sina sociala kanaler.
Kontakta ossTrevliga och lättöverskådliga guider för effektiv och riktigt vass kommunikation.
Kolla in guiderStor kunskapsbank med smarta tips, inspiration och aktuella djupdykningar inom kommunikation.
Gå till bloggenMinut-korta videor med tips om allt från PowerPoint till copywriting och design. Vi kallar dem Tips från Triben.
Se korta videorGenom att boka en gratis konsultation, utan några som helst bindningar, får du ärlig och rak rådgivning.
Ta nästa steg i ditt bolag genom kommunikation!
Fyll i formuläret eller kontakta oss på:
hello@tribelounge.se