När ett bolag eller företag byter namn, utseende eller en omorganisation sker medföljer det en risk. För att bolaget ska ha fortsatt hög igenkänning och en tydlig identitet i sociala medier krävs det ett varumärkesarbete - här ger vi 8 tips på hur du går till väga.
Vi börjar med att definiera vad ett varumärke är. Ett varumärke är ett eller flera kännetecken som gör ett ett företag särskiljer sig från sina konkurrenter. Varumärket är det som gör att dina kunder känner igen dig och vet vem du är. Det mest tydliga kännetecknet är varumärkesnamnet.
Ibland behöver bolag ändra sitt varumärke på något sätt: byta namn, ändra utseende, en ny logga, eller implementera en helt ny identitet. Det är ett omfattande arbete och inget som görs under ett natt. De egna hemsidorna, marknadsmaterialet och presentationer och allt annat är bara det ett hästjobb att ta hand om när du byter varumärke. Lägg till alla externa platser där ditt varumärke syns och du får öka på listan. Idag är sociala medier en viktig plattform för att kunna sprida kännedom om företaget och bygga varumärket. Därför kommer här en modell för hur du kan jobba strukturerat med en re-branding eller omprofilering av ditt varumärke i sociala medier. Du kan passa på att städa upp och strukturera om när du ändå gör grovjobbet. Eller göra de enklaste delarna först och göra städandet sen.
Har någon annan redan tagit ditt varumärke beror det på plattformarnas respektive policy för namn. Vissa kan ta hänsyn till varumärkesintrång och du kan begära ägarskapet av den. Andra följer regeln ”försten som tog den får behålla”. Ett tips är att ändå ha ditt varumärkes registreringsbevis till hands, om du skulle behöva visa det.
Vissa plattformar tillåter namnbyten, men inte för ofta, andra kräver att du uppfyller vissa kriterier innan du får byta namn. Varje kanal och plattform har alltså sina egna regler och ofta ändras dessa över tid. Därför är det inte så stor idé (tycker vi) att här ge specifika guider på varje kanal – de blir snart gamla. Det är också en av anledningarna till att vi får uppdrag att hjälpa bolag med den här typen av uppgifter. Själva researchen tar tid och kunskap i anspråk som de inte har eller kan avsätta internt.
Vill du göra jobbet själv? Kolla in vår lista med länkar du kan utgå från på några av våra vanligaste plattformar.
Hör av dig! Vi tar en fika och stämmer av ert nuläge och vad ni vill åstadkomma, och hur vi kan hjälpa er nå dit.
Kontakta ossTrevliga och lättöverskådliga guider för effektiv och riktigt vass kommunikation.
Kolla in guiderStor kunskapsbank med smarta tips, inspiration och aktuella djupdykningar inom kommunikation.
Gå till bloggenMinut-korta videor med tips om allt från PowerPoint till copywriting och design. Vi kallar dem Tips från Triben.
Se korta videorGenom att boka en gratis konsultation, utan några som helst bindningar, får du ärlig och rak rådgivning.
Ta nästa steg i ditt bolag genom kommunikation!
Fyll i formuläret eller kontakta oss på:
hello@tribelounge.se