Så byter du varumärke effektivt och strategiskt.

2024-02-20

Så byter du varumärke i sociala medier: 8 steg du behöver checka av

När ett bolag eller företag byter namn, utseende eller en omorganisation sker medföljer det en risk. För att bolaget ska ha fortsatt hög igenkänning och en tydlig identitet i sociala medier krävs det ett varumärkesarbete – här ger vi 8 tips på hur du går till väga.

Ibland behöver bolag ändra sitt varumärke på något sätt: byta namn, byta logga, ändra utseende, eller implementera en helt ny identitet. Hur genomför man ett namnbyte, eller byta av grafisk identitet, på sociala medier? Vi tar dig igenom de viktigaste delarna.

Vad är definitionen av ett varumärke?

Innan vi dyker in i strategin för implementeringen behöver vi vara överens om vad ett varumärke är. Enkelt sagt är ett varumärke är ett eller flera kännetecken som gör ett ett företag särskiljer sig från sina konkurrenter. Varumärket är alltså det som gör att dina kunder känner igen dig och vet vem du är. Samtidigt är ett varumärke så mycket mer än en logga och några färger: det representerar företagets värderingar, kultur och löften till kunderna. Ett starkt varumärke bygger förtroende och lojalitet bland kunder och påverkar i slutändan deras köpbeslut. Det mest tydliga kännetecknet för ett varumärke är varumärkesnamnet.

Vill du läsa mer om hur ett varumärke kommer till och de olika beståndsdelarna? Kolla då in vårt blogginlägg

Ett varumärkesarbete är omfattande – gör en kartläggning för bättre översikt

Om ditt företag står inför ett varumärkesbyte är det viktigt att komma ihåg en sak: att byta varumärke är ett stort jobb. Därför är det oftast något man inte hinner med interna resurser. Så se till att göra en katläggning över vilka interna och externa resurser ni har att tillgå.

Förutom sociala medier, vilka kanaler syns ni på?

Här följer några exempel på kanaler som ditt bolag syns och/eller kommunicerar via. Vem ansvarar för implementering av den nya profilen i dessa kanaler?

  • Eran hemsida/era hemsidor
  • Kampanjsidor på webben
  • Marknadsmaterial
  • Annonser - digitalt och tryck
  • Företagspresentationer
  • Ambassadörer, kunder, återförsäljare och andra andrapartsleverantörer
  • Bilstriping, fasadstriping och merchandise
  • Sociala medier: det här ska vi dyka ner i nu.

En strategi i 8 steg för namnbyte i sociala medier

Idag är sociala medier inte bara en viktig kanal för marknadsföring: för vissa företag är det deras huvudkanal gentemot kunderna. För att du ska kunna genomföra varumärkesbytet i dina sociala medier på ett smidigt sätt kommer här en modell för en strategisk och strukturerad implementering:

  1. Ta hjälp/råd från någon som vet: Mycket finns att läsa på nätet (se länktips nedan). Eller så ber du en kommunikatör om hjälp. The Tribe Lounge är redo att hjälpa dig: kontakta oss för ett tid- och prisestimat.
  2. Inventera. Nästan alltid finns det fler kanaler än du vet. Det kan vara fejkkonton eller gamla initiativ av tidigare medarbetare. Se därför till att scanna av läget just nu och uppdatera era listor över kanaler.
  3. Riskanalysera. Vilka risker ser du med namnbytet i respektive kanal? Finns det någonstans det är extra känsligt för dina kunder, dina medarbetare, ditt varumärke?
  4. Bedöm värdet. Titta noga på varje plattform och kanal. Ska de vara kvar i din online-kommunikation eller stängas? Behöver du egentligen något helt nytt som ska startas istället?
  5. Planera dina aktiviteter. Sätt upp en plan i en road-map. Där kan du lägga till målet för respektive kanal, t.ex. ”Stäng” och sedan specificera de olika steg som du kanske behöver göra för att nå dit, med hänsyn till dina risker. Prioritera gärna varje kanal, så du börjar i rätt ände (Som sagt, har du inte tid kan vi på Tribe Lounge hjälpa dig).
  6. Genomför. Utifrån din plan kan du börja jobba med att pricka av de aktiviteter du identifierat. Vissa kanske går fort, andra kanske kräver en flytt av innehåll, helt nytt innehåll eller kommunikation med dina medarbetare eller kunder.
  7. Dokumentera. Se till att hela tiden uppdatera dina listor och planer så att du vet vad som är gjort och vad som är kvar.
  8. Följ upp/rapportera. Ofta behöver du berätta internt till en ledningsgrupp eller ett team och kanske även till externa intressenter som leverantörer och kunder vad du gjort. De kanske inte behöver veta allt, men minst vad och varför.

Vilken rätt har du till ditt namn i sociala medier?

Har någon annan redan tagit ditt varumärke beror det på plattformarnas respektive policy för namn. Vissa kan ta hänsyn till varumärkesintrång och du kan begära ägarskapet av den. Andra följer regeln ”försten som tog den får behålla”. Ett tips är att ändå ha ditt varumärkes registreringsbevis till hands, om du skulle behöva visa det.

Länktips vid namnbyte i sociala medier

Vissa plattformar tillåter namnbyten, men inte för ofta, andra kräver att du uppfyller vissa kriterier innan du får byta namn. Varje kanal och plattform har alltså sina egna regler och ofta ändras dessa över tid. Därför är det inte så stor idé (tycker vi) att här ge specifika guider på varje kanal – de blir snart gamla. Det är också en av anledningarna till att vi får uppdrag att hjälpa bolag med den här typen av uppgifter. Själva researchen tar tid och kunskap i anspråk som de inte har eller kan avsätta internt.

Kolla in vår lista med länkar du kan utgå från på några av våra vanligaste plattformar.

Behöver du hjälp med er nya identitet på sociala medier?

Hör av dig! Vi har erfarenhet av stora organisationer och mindre företag som bytt identitet i sina sociala kanaler.

Kontakta oss

Nyfiken på mer kunskap?

En guide om hur du gör din webb affärsdrivande.
Guider & lathundar

Trevliga och lättöverskådliga guider för effektiv och riktigt vass kommunikation.

Kolla in guider
Kommunikationsbloggen

Stor kunskapsbank med smarta tips, inspiration och aktuella djupdykningar inom kommunikation.

Gå till bloggen
Korta videor med tips

Minut-korta videor med tips om allt från PowerPoint till copywriting och design. Vi kallar dem Tips från Triben.

Se korta videor

Undrar du över något?

Genom att boka en gratis konsultation, utan några som helst bindningar, får du ärlig och rak rådgivning.

Ta nästa steg i ditt bolag genom kommunikation!

Fyll i formuläret eller kontakta oss på:
hello@tribelounge.se

Skicka en förfrågan

Vad vill du ha hjälp med?
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.