BLOGGEN

Anna Pojen

21/1/20

Så byter du varumärke i sociala medier - 8 steg!

När ett bolag eller företag byter namn, utseende eller en omorganisation sker medföljer det en risk. För att bolaget ska ha fortsatt hög igenkänning och en tydlig identitet i sociala medier krävs det ett varumärkesarbete - här ger vi 8 tips på hur du går till väga.

Anna Pojen

July 29, 2021

Vi börjar med att definiera vad ett varumärke är. Ett varumärke är ett eller flera kännetecken som gör ett ett företag särskiljer sig från sina konkurrenter. Varumärket är det som gör att dina kunder känner igen dig och vet vem du är. Det mest tydliga kännetecknet är varumärkesnamnet.

Ibland behöver bolag ändra sitt varumärke på något sätt: byta namn, ändra utseende, en ny logga, eller implementera en helt ny identitet. Det är ett omfattande arbete och inget som görs under ett natt. De egna hemsidorna, marknadsmaterialet och presentationer och allt annat är bara det ett hästjobb att ta hand om när du byter varumärke. Lägg till alla externa platser där ditt varumärke syns och du får öka på listan. Idag är sociala medier en viktig plattform för att kunna sprida kännedom om företaget och bygga varumärket. Därför kommer här en modell för hur du kan jobba strukturerat med en re-branding eller omprofilering av ditt varumärke i sociala medier. Du kan passa på att städa upp och strukturera om när du ändå gör grovjobbet. Eller göra de enklaste delarna först och göra städandet sen.

En strategi i 8 steg för namnbyte i sociala medier

  1. Ta hjälp/råd från någon som vet: Mycket finns att läsa på nätet (se länktips nedan). Eller så ber du en kommunikatör om hjälp. The Tribe Lounge är redo att hjälpa dig. 😉
  2. Inventera: ibland (nästan alltid) finns fler kanaler än du vet om. Se därför till att scanna av läget just nu och uppdatera era listor över kanaler.
  3. Riskanalysera: vilka risker ser du med namnbytet i respektive kanal? Finns det någonstans det är extra känsligt för dina kunder, dina medarbetare, ditt varumärke?
  4. Bedöm värdet: titta noga på varje plattform och kanal. Ska de vara kvar i din online-kommunikation eller stängas? Behöver du egentligen något helt nytt som ska startas istället?
  5. Planera dina aktiviteter: sätt upp en plan i en road-map. Där kan du lägga till målet för respektive kanal, t.ex. ”Stäng” och sedan specificera de olika steg som du kanske behöver göra för att nå dit, med hänsyn till dina risker. Prioritera gärna varje kanal, så du börjar i rätt ände.
  6. Genomför: utifrån din plan kan du börja jobba med att pricka av de aktiviteter du identifierat. Vissa kanske går fort, andra kanske kräver en flytt av innehåll, helt nytt innehåll eller kommunikation med dina medarbetare eller kunder.
  7. Dokumentera: se till att hela tiden uppdatera dina listor och planer så att du vet vad som är gjort och vad som är kvar.
  8. Följ upp/rapportera: Ofta behöver du berätta internt till en ledningsgrupp eller ett team och kanske även till externa intressenter som leverantörer och kunder vad du gjort. De kanske inte behöver veta allt, men minst vad och varför.

Vilken rätt har du till ditt namn i sociala medier?

Har någon annan redan tagit ditt varumärke beror det på plattformarnas respektive policy för namn. Vissa kan ta hänsyn till varumärkesintrång och du kan begära ägarskapet av den. Andra följer regeln ”försten som tog den får behålla”. Ett tips är att ändå ha ditt varumärkes registreringsbevis till hands, om du skulle behöva visa det.

Länktips vid namnbyte i sociala medier

Vissa plattformar tillåter namnbyten, men inte för ofta, andra kräver att du uppfyller vissa kriterier innan du får byta namn. Varje kanal och plattform har alltså sina egna regler och ofta ändras dessa över tid. Därför är det inte så stor idé (tycker vi) att här ge specifika guider på varje kanal – de blir snart gamla. Det är också en av anledningarna till att vi får uppdrag att hjälpa bolag med den här typen av uppgifter. Själva researchen tar tid och kunskap i anspråk som de inte har eller kan avsätta internt.

Vill du göra jobbet själv? Kolla in vår lista med länkar du kan utgå från på några av våra vanligaste plattformar.

Vill du ha hjälp med dina sociala kanaler?

Hör av dig! Vi tar en fika och stämmer av ert nuläge och vad ni vill åstadkomma, och hur vi kan hjälpa er nå dit.