När jag, Anna, jobbade på börsbolaget ASSA ABLOY kretsade nästan hela kommunikationsåret kring årsredovisningen. Med start i september och lansering någon gång i mars-april. Sedan kunde man pusta ut lite. När den precis lämnat tanken – det är ju så skönt att årsredovisningen är klar – då kommer ju sommaren! Efter sommaren kommer hösten och helt plötsligt är det dags igen – årsredovisningsdags.
Hur ska man då göra för att få en behaglig process?
Det händer också en hel del just nu kring årsredovisningar just på grund av de nya rapporteringskraven. Det kan därför vara ett bra läge att passa på att tänka över hur man vill kommunicera under året. Vad fyller årsredovisningen för syfte för er? Vem riktar den sig till och vad förväntas komma ut av projektet utöver det uppenbara? Blir årsredovisningen oftast en produkt som tyvärr ligger och dammar på hyllan? Det BEHÖVER verkligen inte vara så!
I och med ESEF har också en bubblande diskussion dykt upp om huruvida årsredovisningen är död. Ja alltså den främre delen – Årsberättelsen, som det aldrig funnits lagkrav på att göra. Att bolagen endast kommer att göra den finansiella delen och passar på att skära bort. Andra säger ”NU kommer alla börja göra webbaserade årsredovisningar!” som besökarna kan navigera runt på. Faktum är att webb-årsredovisningar redan funnits i massor av år, men omfattningen har varit ganska konstant eller kanske till och med minskat om man betänker att fler bolag noterats? De kan i vart fall bli kostsamma och har heller aldrig tagit över platsen för PDF-versionerna av den tryckta helt.
Investerare generellt har föredragit att bläddra i en PDF online som de även kan ladda hem för att kopiera text ur eller skriva ut. Den tryckta versionen har levt kvar och uppskattats av många aktiesparare. Då blir en webbversion kanske mindre relevant beroende på ert syfte med den. Beroende på hur den länkas och kodas kan den dra en del kraft i sökmotorsoptimering. Men det kan man också lösa på annat vis.
Lugn. I del två i vår Årsredovisningsspaning skriver vi om att er STORY är intressant – så sluta inte berätta den. Men kanske, kanske finns det lite plats för nya grepp? Vi tror att inom ett par år kommer det finnas färre tryckta årsredovisningar, men inte nödvändigtvis fler webbaserade.
”Nya regler i EU om elektronisk rapportering av finansiella rapporter har införts 2019. De påverkar alla emittenter som står under redovisningstillsyn och berör års- och koncernredovisningar för räkenskapsår som inleds den 1 januari 2020 eller senare.”
Läs mer på Finansinspektionens hemsida.
”Det första grundläggande kravet i ESEF-regelverket är att alla års- och koncernredovisningar ska upprättas i formatet XHTML. Det andra grundläggande kravet är att när dessa finansiella rapporter innehåller koncernredovisningar som är upprättade enligt IFRS, ska emittenterna märka upp dessa koncernredovisningar med XBRL-taggar. Det tredje grundläggande kravet som föreskrivs av ESEF är att XBRL-taggarna ska integreras in i XHTML-dokumentet med hjälp av Inline XBRL-tekniken (iXBRL).”
Inspiration - här kan du läsa om Årsredovisning 2020 som vi gjort för Infrea AB.
Det gör ofta vi med. Låt oss tänka tillsammans! Connecta med mig på LinkedIn eller släng iväg ett mail.
Kontakta ossTrevliga och lättöverskådliga guider för effektiv och riktigt vass kommunikation.
Kolla in guiderStor kunskapsbank med smarta tips, inspiration och aktuella djupdykningar inom kommunikation.
Gå till bloggenMinut-korta videor med tips om allt från PowerPoint till copywriting och design. Vi kallar dem Tips från Triben.
Se korta videorGenom att boka en gratis konsultation, utan några som helst bindningar, får du ärlig och rak rådgivning.
Ta nästa steg i ditt bolag genom kommunikation!
Fyll i formuläret eller kontakta oss på:
hello@tribelounge.se