Du har säkert hört begreppen förut: retainer, Maketing as a service, projekt. Vi reder ut begreppen och tar även upp The Big Question: hur mycket pengar man bör lägga på marknadsföring?
Alla företag behöver marknadsföring. I vilken omfattning beror helt på i vilken situation ert företag befinner sig i. Vilka mål ni har, vilken budget som finns och hur konkurrensen ser ut. Så hur ska man tänka kring marknadsföringen egentligen? Hur vet man hur mycket pengar som ska satsas? Här hoppas vi kunna ge några svar som kan hjälpa dig fatta rätt beslut.
En väldigt generell riktlinje är att ett företag bör lägga någonstans mellan 3–10% av sin budget på marknadsföring och kommunikation. Vissa brancher behöver lägga avsevärt mycket mer än så. Dessutom kan det ju skilja sig från år till år. Här är några faktorer som kan vara bra att ta in i beräkningen:
Det är ett urval av frågor som vi tycker är relevanta för att kunna avgöra hur mycket pengar ni bör öronmärka till marknadsföring.
En retainer är en sorts abonnemang på tjänster. Det kan även kallas för Marketing-as-a-service, förkortning MaaS. Du betalar en summa varje månad för att få hjälp med ditt företags marknadsföring. Ofta får du då tillgång till en kommunikationsbyrås olika kompetenser: design, copywriting, strategi eller sociala medier.
Ett projekt är det vanligaste sättet att anlita en byrå på. Då arbetar ni under en tidsbestämd period med en bestämd uppgift. Det kan vara en ny hemsida, en marknadsföringskampanj eller framtagande av en kommunikationsstrategi.
Om ditt företag behöver hjälp med olika delar av marknadsföringen under en tid framöver är retainer ett perfekt upplägg. Det kan också vara lämpligt om du behöver hjälp med en specifik del av marknadsföringen– men inte vill eller kan anställa en person på heltid.
En retainer passar även bra om du vill öka din närvaro på sociala medier eller vill publicera mer frekvent innehåll på er hemsida. Många byråer har duktiga skribenter som är vana att effektivt författa artiklar, pressmeddelanden eller Instagram-inlägg som ligger i linje med en bestämd strategi.
Ska ditt företag göra en hemsida, ta fram en marknadsanalys, eller göra en annan väldigt tidsbegränsad insats är det smart att välja ettavtal på projektbasis.
Om ert företag ännu inte satt sin affärsplan och inte har några definierade mål passar projekt bättre.
Sitter du som ensam marknadsförare, eller bara behöver en bollplank ändå, finns vi på Tribe Lounge här för dig. Kontakta oss och berätta vad du funderar på!
Kontakta ossTrevliga och lättöverskådliga guider för effektiv och riktigt vass kommunikation.
Kolla in guiderStor kunskapsbank med smarta tips, inspiration och aktuella djupdykningar inom kommunikation.
Gå till bloggenMinut-korta videor med tips om allt från PowerPoint till copywriting och design. Vi kallar dem Tips från Triben.
Se korta videorGenom att boka en gratis konsultation, utan några som helst bindningar, får du ärlig och rak rådgivning.
Ta nästa steg i ditt bolag genom kommunikation!
Fyll i formuläret eller kontakta oss på:
hello@tribelounge.se