BLOGGEN

Malin Karlsson

18/8/21

Sociala medier under luppen: TikTok

Det är dags att prata TikTok för företag. Sociala mediet som sedan sammanslagningen med Musical.ly 2018 har ökat exponentiellt. Idag är TikTok riktigt intressant att titta på som plattform för marknadsföring och varumärkesbygge.

Malin Karlsson

July 29, 2021

Ingen kan ha missat att TikTok var huvudsponsor av fotbolls-EM 2020. Det var första gången som en digital plattform är med och sponsrar ett mästerskap, vilket givetvis säger en hel del om vilka summor som appen redan drar in och vilka muskler de har. TikTok kommer inte vara en fluga, mediet är här för att stanna.

För att jämföra: Instagram har ungefär 1,3 miljarder aktiva användare varje dag. Tiktok? Nästan 732 miljoner användare, och då ska vi komma ihåg att Instagram funnits i över 10 år , och TikTok i knappt 5 år, eller egentligen tre år sedan man gick samman med musical.ly och plattformen blev just TikTok. Fördelningen mellan män och kvinnor på TikTok är nästan lika, med ett par procent fler män som använder appen. Eller ska man säga killar? De flesta av användarna är ju faktiskt under 34 år. Men även det är ett fakta som förändras hela tiden då fler i de lite äldre åldersgrupperna börjar hitta till plattformen. Så vad innebär det här för marknadsföringsmöjligheterna? Här kommer tre områden vill lyfta fram.

Marknadsföring på TikTok 2021

  1. Tidig exponering för nya användare. Först värt att notera är att TikTok som sagt ökar i även de äldre målgrupperna. Det följer tidigare utveckling med sociala medier då unga är early adapters och många gånger får visa vägen för resterande åldersgrupper. Ur en marknadsföringssynpunkt är det här viktigt – om du vill marknadsföra på plattformen finns det en stor chans att din annons är en av de första (nå, första 50 i alla fall) som personen ser på mediet.
  2. Det mest kreativa mediet? Om du ska köpa annonsplats på TikTok MÅSTE du anpassa din idé och tonalitet till mediet. Be dina mest kreativa medarbetare att ställa sig framför kameran och skapa något genuint. Lägg den strama professionella tonen åt sidan och våga vara lite lekfull. Du kommer att tjäna på det.
  3. Generös algoritm. Marknadsförare har vittnat om att du får mycket “bang for your buck” på TikTok, speciellt i jämförelse med Instagram och Facebook. Har du en tight marknadsföringsbudget är därför TikTok just nu en riktigt guldgruva.

Nya funktioner i TikTok 2021

Sedan starten har TikTok fått en del nya kläder. En snabbspolningsfunktion, Livesändningar och annat. Senast nu i juli annonserade TikTok att de kommer att addera ytterligare finesser: bland annat kommer man att fortsätta utveckla TikTok Live. Nu kan kreatörer kunna svara på kommentarer, skapa Q&A:s och annat.

Företag som lyckats på TikTok

Så vad ska man lägga upp för content som företag? Key är, som med all digital marknadsföring, att verkligen förstå vad dina kunder är intresserade av. Notera att alla konton nedan inte i första hand pratar om sina produkter eller tjänster, utan har tagit en roll som inspirerar, underhåller och lär ut. Sedan kommer produkterna i andra hand.@hellolilly.se

Hello Lilly är företag som hjälper personer hitta arbete eller studier. Med strax under 30.000 följare har de lyckats hitta och matcha sin målgrupps intressen på ett bra sätt. De delar med sig av tips för arbetssökande, hur man ska tänka kring CV, erfarenheter och annat. På profilen har de en tydlig call-to-action som kopplar samman deras TikTok till hemsidan.

@na-kd

NA-KD är ett klädföretag som har lång bakgrund av företagsamhet på sociala medier. Sedan något år tillbaka är de aktiva på TikTok och har över 148.000 följare. Flödet består av produktlanseringar, ambassadörer som testar kläder och hauls (se betydelse sist i bloggen).

@icabrottbyhallen

Den lilla Ica butiken i Brottby har ett eget Tiktok-konto som nu är uppe i 104.700 följare och de har även 2,4 miljoner gillamarkeringar. De lägger upp filmklipp med sina anställda ur vardagen på arbetet, allt från lekar till lunchlådor och annat. Expressen rapporterade om butiken i december 2020 där de anställda berättade att folk kommer till butiken för att ta kort med dem.

@hemmakvallnässjo

Precis som Ica Brottbyhallen har Hemmakvällbutiken i Nässjö blivit virala med sitt content på TikTok. Fyndiga sketcher, danser, fakta om favoritgodis och uppdateringar om nytt godis är lite av vad de lägger upp.

Än så länge tycker inte vi oss hittat några bra B2B-kandidater på TikTok, men det ska bli intressant att följa framöver om det dyker upp.

Hoppas ni fann analysen av TikTok intressant.

* Vad är en haul? Ofta rör det sig om en video där en person berättar om och visar upp inköp, men det kan också handla om fotografier.

Är du nyfiken på Sociala medier?

Connecta med mig, Malin om du vill veta mer eller undrar hur du kan använda TikTok för ditt företag.