BLOGGEN

Malin Karlsson

29/7/21

Sociala medier under luppen: Instagram 2021

Om du har tänkt tanken om Instagram är på väg “ut” så kan du tänka om direkt. Instagram är så inne så det sjunger om det: Plattformen växer, fler företag blir bättre på att förstå vad de ska publicera och Instagram själva är snabba på att anamma nya funktioner och trender vilket gör mediet till ständigt aktuellt.

Malin Karlsson

July 29, 2021

Trots denna trend är det många företag, speciellt B2B, som inte än utforskat möjligheterna med hela Instagrams verktygslåda. Innan du börjar med Instagram rekommenderar vi dock att du läser igenom detta inlägg om personas, och än bättre: skapa en marknadsplan för ditt företag. Här finns ett inlägg om marknadsplan, och om du vill ha hjälp att skapa en marknadsplan är det en tjänst som The Tribe Lounge kan hjälpa dig med. Kontakta oss för mer info i så fall. När du vet vilken din målgrupp är, och har skapat en persona, kan du enkelt ta reda på vilka typer av inlägg som passar din målgrupp.

Vad ska vi prata om på Instagram 2021?

En grundidé som gäller för alla sociala medier som är värd att nämna igen är Ge, ge, ge, ge, ta. Du ska alltså skapa content som är värdefullt för läsaren, som tips, guider, gratismaterial, inspiration innan du ens börjar tänka på att sälja. Detsamma gäller för B2B: Hur kan dina kunder, d.v.s. de personer som sitter på positioner på företag som ni potentiellt kan ingå samarbete med eller sälja era tjänster till, finna intressant?

Vi tar ett konkret exempel: Låt säga att du driver en cateringrestaurang som inriktar sig mot företag och event. För att få dina kunder(inköpsperson eller VD på företag) att börja följa dig aktivt behöver du publicera inlägg som är nyttigt för dem. Några exempel kan vara:

  • Tips kring effektiv kylhållning av mat
  • Hur man beräknar hur mycket mat som går åt till ett event
  • Vilken dryck ska man välja till smörgåstårta
  • Recept på olika bra kompletterande tillbehör utanför ert eget sortiment: kanske en god hummus, lemonad eller ett hembakat levain.

Det här är bara några exempel. Det viktigaste är att testa sig fram, du lär dig vad din kundgrupp tycker är intressant. Som en konsekvens av ditt hårda och konsekventa arbete kommer dina säljinlägg till slut att kännas intressanta för dina följare och du kan generera mer sälj av din tjänst eller produkt.

Instagram långt ifrån bara inlägg i flödet

Nu har du lärt dig vad du kan lägga upp på Instagram 2021. När du har tid borde du även kika in “+” knappen på Instagram och se alla de publiceringsalternativ som finns. Nu finns det inte bara vanliga inlägg i flödet, utan nu kan du skapa och lägga till Guider, Reels (eller Filmrulle som det heter på svenska) eller sända Live.

Vissa funktioner har ni kanske redan koll på hur de fungerar. Vi dyker in i tre av de nyare funktionerna.

Guide-funktionen innebär att du kan skapa en samling av inlägg och bilda en guide av. Det kan vara maträtter, resmål, eller egentligen vad du vill. För B2B företag är det kanske mer relevant att samla inlägg av kategorierna Små tips och tricks, utbildningar, ambassadörsinlägg, releaser… Bara du sätter gränserna. @Lalinda har t.ex. en samling med tips och råd för folk som arbetar, eller vill arbeta som influencer.

IGTV-video har funnits några år, men många har fortfarande inte börjat utforskat funktionen (inte triben heller faktiskt!). IGTV, eller Instagram TV, är en utmanare till videogemenskapen Youtube. Till skillnad från de vanliga inläggens där gränsen för videos är på 1 minut, kan du på IGTV ladda upp videos som är uppemot 15 minuter långa om du laddar upp från en telefon, och upp till 60 minuter långa om du laddar upp från en dator. IKEA Sverige har skapat en hel drös med IGTV videor, där de har allt från recept med deras egna matvaruprodukter, till återanvändning och DIY-videor, som den här återanvändningen av en lampskärm och gamla kläder.

Reels är Instagrams svar på TikTok. På svenska heter det att man skapar en Filmrulle. Reels är ett autogenererat flöde av kortade videoklipp, vilket innebär att du inte behöver följa någon för att få content i ditt flöde. Lockelsen med Reels är att det är kvickt och kravlöst – du behöver inte söka upp något eller göra något speciellt för att ta del av kreativa användares videoskapelser. Se till exempel den här killen som har en envis kamp om armstödet på flyget. (Missa inte en av kommentarerna, “Love at first flight”. Brilljant.)

B2B Instagramkonton att inspireras av

@HP

1,2 miljoner följare

Stora starka HP har ett instagramflöde man bara måste imponeras av. Inte nog med att de har ett konstnärligt grafiskt manéer, de har byggt upp en image där de är mer än bara ett datorföretag – de vill göra livet bättre för människor. Genom spännande repotage, hyllningar till innovativa personer och gratismaterial till följare har de skaffat sig en väldigt stor följarskara.

@thehomeedit

5,4 miljoner följare

Här har vi två tjejer som hittade en otillfredsställd målgrupp och gjorde succé, nämligen ordningsfreaksen. Och alla de som vill vara ordningsfreaks. Och hur når man och tillfredsställer den målgruppen? Jo, man färgsorterar prylar med sina egengjorda lådor, kärl och fack.

@mailchimp

Mailchimp är väl det mest kända verktyget för e-post marknadsföring. Men lägg märke till deras flöde: fina animeringar, omvärldsbevakningar, intervjuer och smarta tips. Allt för att skapa innehålls som är intressant för kunden att få i sin telefon. Inte massa skrikande erbjudanden eller knappt ens deras produkter. Kolla in deras sparade stories som heter “advise” som är en fin pakerting av tips.

Vill du ha hjälp med Sociala medier?

Vi på The Tribe Lounge vet vart det är viktigt att lägga energi och pengar, och kan hjälpa dig att göra dina sociala kanaler värdedrivande. Kontakta mig för att bolla idéer.