Vill man ändra ändra på sin Kommunikation är en nulägesanalys en bra start. Vårt tips är att börja med att identifiera ditt/ert kommunikationssystem!
Vad är då ett kommunikationssystem? Jo, det är alla de olika kanaler där ditt företag eller din organisation finns idag, t.ex. hemsida, sociala medier, kundtidning, nyhetsbrev på mailen, Google My Business, mässor och så vidare.
Rita upp kommunikationssystemet på ett papper, dra även pilar mellan hur de olika delarna ev. är kopplade/hänger ihop/samverkar.
Kanske läggs tid på de kanaler där det är: roligt, lätt och där vi är vana? Ta bort en kanal är ju superläskigt, därför lägger vi ofta till mer kanaler, utan att vi har mer tid att jobba med.
Vi fortsätter skriva artiklar, även om de vi vill nå kanske hellre kollar på video på sociala medier. Till exempel.
Efter en nulägesanalys kan du gå vidare och kika närmare på målgruppen/målgrupperna och stämma av mot ditt system. Det får vi återkomma till en annan gång.
Vi i Triben älskar att prata kommunikation - tur att vi jobbar med det! Hör av dig om du funderar på någonting eller vill bolla idéer.
Kontakta ossTrevliga och lättöverskådliga guider för effektiv och riktigt vass kommunikation.
Kolla in guiderStor kunskapsbank med smarta tips, inspiration och aktuella djupdykningar inom kommunikation.
Gå till bloggenMinut-korta videor med tips om allt från PowerPoint till copywriting och design. Vi kallar dem Tips från Triben.
Se korta videorGenom att boka en gratis konsultation, utan några som helst bindningar, får du ärlig och rak rådgivning.
Ta nästa steg i ditt bolag genom kommunikation!
Fyll i formuläret eller kontakta oss på:
hello@tribelounge.se