BLOGGEN

Malin Karlsson

12/10/22

Så använder svenskarna LinkedIn – nytt från Svenskarna & Internet 2022

Rapporten Svenskarna & Internet 2022 är släppt! Har du inte ork att läsa igenom rapporten, men ändå är nyfiken på senaste statistiken om LinkedIn? We’ve got you covered. Slå dig ner och insup denna korta sammanfattning.

Malin Karlsson

October 12, 2022

Rapporten Svenskarna & Internet släpps varje år och är en omfattande studie om svenskarnas internetvanor. I år har delen kring LinkedIn växt och blivit mer omfattande – vilket såklart uppskattas av oss som arbetar mycket med just det sociala nätverket.

Så hur använder svenskarna LinkedIn år 2022?

LinkedIn fortsatt populärt hos tjänstemän – men ökar marginellt

6 av 10 tjänstemän har använt LinkedIn under det senaste året. Det är en ökning på cirka 4 % från förra året, så tillflödet av tjänstemän som använder mediet i Sverige verkar ha stannat av lite. Av de tjänstemännen som använder LinkedIn är det i sin tur hälften av dem som använder tjänsten varje vecka.

Hos arbetare är siffran lägre då bara strax över 1 av 10 personer använder LinkedIn någon gång under året. Av dessa är drygt en tredjedel aktiva varje vecka.

90-talisterna följer gärna varumärken eller företag på LinkedIn

Hur går det för svenska varumärken och företag på LinkedIn? Nästan 1 av 10 internetanvändare tycker i alla fall att företag är så pass intressanta att de valt att följa ett eller flera av dem på LinkedIn.

Speciellt benägna att följa företag är 90-talisterna. Där säger 1 av 5 att de följer ett varumärke eller företag på just LinkedIn. Deras favorit bland sociala medier är dock Instagram: där uppger 59% av 90-talisterna att de följer ett varumärke eller företag – mer än varannan person alltså.

Vad gör folk på LinkedIn?

… är en fråga som många nybörjare på LinkedIn brukar ställa. Ja, vad gör LinkedInanvändarna egentligen på plattformen?

Svaren finns i denna färska statistik, här är några exempel:

·     7 av 10 tar del av inlägg – alltså att de scrollar i flödet

·     En tredjedel marknadsför sitt professionella jag

·     3 av 10 söker efter platsannonser

·     Nästan var tionde person skapar egna inlägg

·     1 av 20 anmäler sig till evenemang

·     1 av 20 söker efter potentiella kandidater tillen tjänst

·     6% söker efter potentiella leverantörer/samarbetspartners

Svenskarna chattar även på LinkedIn

LinkedIn har ju brandat sig som ett professional community: till för att kunna utbyta tankar och idéer med andra personer likaväl som att söka jobb eller marknadsföra sina tjänster. Och det är faktiskt så att 2 av 10 svenska LinkedIn-användare använder mediet för att chatta med personer de känner i verkliga livet. 

Tycker du också att statistik är intressant?

Håll utkik – vi kommer att släppa fler sammanfattningar och analyser kring årets rapport Svenskarna & Internet. Här kan du läsa hela rapporten Svenskarna & Internet 2022.

 

Skulle ni behöva hjälp med LinkedIn?

Vi håller utbildningar & workshop i LinkedIn, samt kan hjälpa er lägga upp intressanta och relevanta inlägg från er sida. Hör av dig så berättar jag mer!

Läs mer från bloggen