Skapa en stark profil på LinkedIn.

2022-05-31

4 värdefulla tips för en sökbar och stark LinkedIn profil

Med några enkla tips kan du ta din LinkedIn-profil till nya höjder. Med nya höjder menar vi en mer professionell, sökvänlig och snyggare profil på plattformen.

Året är 2022 och LinkedIn är hetare än någonsin. Fler målgrupper som tidigare inte funnits på plattformen börjar leta sig in mer och mer, och fler företag skapar sig affärer genom nätverket på LinkedIn. Men vad gäller för din egna LinkedIn-profil 2022? Det finns mycket att tipsa och gå igenom, men här får du fyra viktiga delar som du borde se över på din personliga sida.

1. Nyckelord ska genomsyra din profil

LinkedIn = Google? Nja, riktigt så långt kan vi inte sträcka oss. Men de har liknande uppbyggnad när det kommer till sökningar. När du googlar på "hund" kommer Google analysera webbsidor och ge dig en topplista på källor som passar bäst in på sökordet. Detsamma gäller på LinkedIn: när någon söker på "elektriker" eller "kommunikatör" så kommer LinkedIn analysera profiler och lista de som passar bäst in på de sökorden.

Därför vill du välja ut vilka sökord som du behöver komma upp på, och integrera de genom hela din profil. Från titel och "om"-sektionen till dina erfarenheter och kompetenser.

2. Välj en realistisk profilbild

Kan det vara den mest underskattade inställningen? LinkedIn må vara ett digitalt medie – men det är fortfarande människor som interagerar med varandra. Om du har en dålig profilbild kommer det att göra väldigt stor skillnad i hur du kan utveckla ditt nätverk och din prestanda på LinkedIn. Snabb checklista (speciellt om du inte har tillgång till en professionell fotograf):

  • Se till att ha bra ljus! Ljus är A och O när det kommer till porträtt – med det är också en smaksak beroende på användningsområde. För LinkedIn föredrar vid dock det här: Använd naturligt ljus (ej direkt solljus) genom att stå nära ett fönster och få ljuset lätt från sidan på ditt ansikte. Du kan också med fördel använda en reflektor som kastar tillbaka det naturliga ljuset. På så sätt kan du undvika skarpa skuggor och höga konstraster i ditt ansikte.
  • Använd en bra kamera, eller en hyfsat ny smartphone, för att ta ditt porträtt. Och be en vän om hjälp att ta bilden: självporträtt blir sällan så pass bra.
  • Välj en bild som faktiskt ser ut som du. Kan låta självklart, men vi tenderar att välja bilder på oss själva som inte riktigt ser ut som oss. Välj ut 5 bilder du tycker om, och be några vänner om hjälp att välja ut den bästa. Var öppen för feedback.

3. Skapa en personlig URL

När du skapat ett konto på LinkedIn får du automatiskt en egen URL som leder till din profil. Den består av en slumpmässig mix av bokstäver och siffror som är ganska knölig att skriva in i webbläsaren. En smidigare och snyggare lösning är att byta ut det till exempelvis ditt namn. Jag valde att lägga till mitt mellannamn, då Malin Karlsson är så pass vanligt och den kombinationen redan var tagen: linkedin.com/in/malinadelekarlsson

Så lägger du till personlig URL på LinkedIn.
Här lägger du till personlig URL på LinkedIn.

4. Låt din titel bli din pitch

Titeln är, efter ditt namn givetvis, den första texten som besökaren möts av. Därför behöver titeln vara tydligt formulerad så att man förstår vem du är. Men stanna inte vid att säga vad du arbetar med – förklara vad som gör dig unik och värdefull, eller vilka problem som du löser. Det kan såklart vara svårt att hitta en vinkel. Låt det vara en process och testa dig fram till någonting som känns rätt.

Fundera på även på om du har en krånglig eller väldigt tekniskt inriktad titel i ditt arbete, som exempelvis Growth manager, eller SEO-konsult. I vissa fall kan det vara smart att välja en annan formulering som är mer vedertagen i samhället och som fler personer förstår innebörden av.

PS: Var lite lagom skrytig i din titel. Att säga att du är en världsförbättrare och geni inom ditt område kommer troligtvis att stjälpa dig mer än hjälpa dig.

Skulle ditt team behöva en utbildning i LinkedIn?

Vi utbildar både kommunikationsteam och andra anställda i den professionella plattformen. Utbildningarnas nivå justeras utefter ert behov – du kan vara nybörjare eller arbeta aktivt på plattformen.

Kontakta oss

Nyfiken på mer kunskap?

En guide om hur du gör din webb affärsdrivande.
Guider & lathundar

Trevliga och lättöverskådliga guider för effektiv och riktigt vass kommunikation.

Kolla in guider
Kommunikationsbloggen

Stor kunskapsbank med smarta tips, inspiration och aktuella djupdykningar inom kommunikation.

Gå till bloggen
Korta videor med tips

Minut-korta videor med tips om allt från PowerPoint till copywriting och design. Vi kallar dem Tips från Triben.

Se korta videor

Undrar du över något?

Genom att boka en gratis konsultation, utan några som helst bindningar, får du ärlig och rak rådgivning.

Ta nästa steg i ditt bolag genom kommunikation!

Fyll i formuläret eller kontakta oss på:
hello@tribelounge.se

Skicka en förfrågan

Vad vill du ha hjälp med?
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.