BLOGGEN

Albin Sandh

16/9/21

Mer trafik, fler leads – välkommen till Inbound Marketing

Du har hittat hit och vill säkert veta mer om hur du attraherar dina besökare genom Inbound Marketing. Låt oss ta det från början – allt handlar om content. Innehåll som är så pass värdefullt och attraktivt för din målgrupp att du slipper så kallade "cold calls" eller annonsering, utan att potentiella kunder kommer till dig istället - av egen fri vilja.

Albin Sandh

20/9/2021

Det kan låta lite naivt: "arbeta med inbound marketing och få alla kunder att komma till dig istället!" Men sanningen är att inbound marketing fungerar. Men vad innebär det egentligen?

Per definiton: Inbound marketing är en strategi som attraherar potentiella kunder genom värdefullt innehåll anpassade efter dem och deras köpresor.

Läs det igen: Värdefullt innehåll.

Förtjäna din försäljning

Ingen vill bli tvångsmatad och det blir allt tydligare. Speciellt när en av de största kundgrupperna Generation Y, gruppen som är födda ungefär mellan 1980-1996, är oerhört kräsna med budskap. Det ska vara konkret och transparent. För att vinna intresset innebär det att det krävs det att du som företag erbjuder värde i det som kommuniceras. Du ska helt enkelt förtjäna din försäljning.

När du sätter upp din hemsida eller sociala medier lär du därför göra en målgruppsanalys och ta reda VAD som attraheter din målgrupp. Vad är deras intressen, vad brukar de tendera att göra på fritiden, hur ser deras livssituation? Efter det kan du bena ut olika ämnen, tips, guider, ton i språket m.m. som passar för din målgrupp. När en kund sedan går in på ditt företags hemsida kommer de bli intresserade av er och er produkter. Det här är första steget till att kunna börja med inbound marketing.

En process i förändring

I dagens samhälle står kunden för det största arbetet i köpprocessen och det är något som har förändrats över tid. Inom B2B var det tidigare ofta så att kontakt först togs med leverantörer för att skapa sig en kravbild – därefter skapades en uppfattning av underlaget, som i sin tur ledde till en sållning av de leverantörer som inte kunde fylla behoven som efterfrågats. Idag ser det annorlunda ut...

Leverantörers säljare har precis som för 15 år sedan samma goda kunskap om de produkter och tjänster de säljer. Men den informationen och idag även på internet och i sociala medier. Därför är inte potentiella kunder inte längre beroende av att ta kontakt med en leverantör. Den som researchar produkter och tjänster kan i lugn och ro googla sig fram till exakt och korrekt information. Med fler digitala kanaler ges också utökade möjligheter att sprida sin information på – då är det viktigt att ta reda på vart dina kunder befinner sig! Genom rätt val av kommunikationskanaler berikade med transparent och korrekt information, kan du därmed skapa medvetenhet om ditt varumärke i din specifika målgrupp. Så med strategiskt planerat arbete med ditt innehåll så kommer kunderna komma till dig, istället för att du ska jaga rätt på dom.

Fyra steg till Inbound Marketing:

  1. Attrahera: Dina kunder besöker din webbsida genom exempelvis organisk söktrafik eller sociala medier.
  2. Konvertera: Identifiera dina kunder genom att de klickar på strategiskt utsatta Call-to-actions eller formulär.
  3. Engagera: Engagera dig (i lagom takt) och gör dina kunder redo för köp. Det kan vara i form av anpassade nyhetsbrev, automatiserade flöden eller uppföljningssamtal med konkret fakta vad de är intresserade av.
  4. Glädja: Förhoppningsvis har du nu gett så pass värdefullt content att kontakt skett och affär genomförts. Fortsätt sen att glädja din kund genom attraktivt innehåll som genererar i bra goodwill och nya potentiella kunder.

I slutändan handlar det om att du ska vara digitalt närvarande där dina kunder letar. För om inte du är där, då är någon annan på plats – och tar din affär!

Ta tag i marknadsföringen!

Vi löser det här – ta kontakt med mig via LinkedIn eller mail så tar vi ett nytt grepp kring din digitala marknadsföring.