BLOGGEN

Anna Pojen

30/7/18

Låt inte planerad kommunikation sänka dig i sommartider

Sommartider är tider av planerad kommunikation med förpublicerade poster på sociala medier. Av kampanjer som sattes för länge sedan. Av sommarvikarier eller byråsupport. Kommunikationsplaner är helt enkelt viktiga och håller oss flytande i tider då vi har mindre tid och resurser att skapa innehåll.Detta är samtidigt tiden då du snabbt kan bli sänkt eller föremål för kritik just på grund av din planering, om du inte håller koll på och agerar utifrån dagliga händelser eller svarar nonchalant på kritik och kommentarer.

Anna Pojen

July 29, 2021

Här ett par exempel på sådana händelser som dykt upp i vårt flöde nu i sommar:

1. ICA sponsrar poster på Facebook med grillrecept, samtidigt som man precis gått ut med eldnings- och grillförbud från myndigheter

Kritiken kommer från följare att ICA borde posta andra typer av recept och inte uppmuntra till grillning.

De inledande svaren från ICA är att posterna planerats långt i förväg och att man ej kunnat förutse branden. Det kan de såklart inte. Här hade dock rätt agerande varit att snabbare:

  • Omedelbart stänga av annonserna och ta bort dessa planerade poster
  • Besvara frågorna med att detta nu är gjort
  • Fånga möjligheten genom att till exempel skriva poster som ”Så här kan du använda dina råvaror utan grill”, ”Smarta recept utan grill på campingen” – Våga improvisera!

2. Hamburgerbruket (i Örebro) lanserar ny hamburgare som heter ”Elden är lös”. Kampanjen sammanfaller med bränder i både Örebro län och de stora bränderna övriga Sverige

Kritiken kommer med frågor om man försöker vara ironisk, eller förolämpa?

Svaren från Hamburgerbruket är lite bättre än ICAs första, då de även visar sympati genom att skriva att det svider i deras hjärtan om branden, men de skriver samtidigt att de är produktlanseringen och kampanjen planerats långt i förväg och att man ej kunnat förutse branden. Det kan de såklart inte. Här hade dock rätt agerande, enligt mig, varit att:

  • Kanske avvakta med produktlanseringen till senare eller kanske byta namn? Ja, det hade kunnat vara en väg. Kanske gjordes bedömningen att inköpta reklammaterial, byråjobb samt råvaror blev för dyrt? Kostnaden får då ställas mot hur stor risken är att det slår tillbaka. Vad händer om det blir en ny jättebrand här i Bergslagen under kampanjen?
  • Omedelbart stänga av annonserna och ta bort dessa planerade poster, det kan göras även om produkten finns att köpa i själva restaurangen
  • Besvara frågorna med att detta nu är gjort

Detta är bara två exempel som visar att företag alltid måste finnas på plats i sociala medier även under semestertider.

I planerad kommunikation är det viktigt att våga avvika från planen och ibland:

  • Backa
  • Stoppa
  • Be om ursäkt
  • Anpassa sig efter verkligheten som den är just idag
  • Improvisera nytt, inom ramen för varumärket
  • Analysera och förbättra

Eftersom de två exempel jag tar upp är kopplade till de tragiska och dramatiska bränderna i vårt land, vilka skapar stor förstörelse och känslomässiga såväl som materiella skador, hade de även stor potential att bli en kommunikationskris för företagen. Därför måste det finnas resurser och kompetens på plats att agera. Även på semestern.

Har du sett några andra spännande eller intressanta exempel där planerad kommunikation inte gick riktigt som den skulle? Skriv gärna i kommentarerna!

Ha en fortsatt toppensommar!

Vill du veta mer om hur planerad kommunikation funkar?

Hör av dig! Antingen via mail eller LinkedIn - jag berättar gärna vad vi kan hjälpa till med.