2020-10-07

Fixa er marknadsplan Del 2 – budskapsplattformen gör livet lättare

Budskapsplattformen kommer underlätta allt du gör och hjälpa dig hålla dig på rätt spår när du ska bevisa din relevans. På sikt kommer det också locka locka till dig kunder, som länge funderat på vem de ska välja.

Innan du börjar bygga Budskapsplattformen

Om du missade vår förra bloggpost på temat kan det vara smart att först läsa Fixa er marknadsplan: Del 1 – hitta ert varför och ta fram kundresan. Budskapsplattformen är bara en del i helheten, och annat ska på plats först – så börja i rätt ände. Här lite repetition för dig som glömt det du läste sist kring marknadsplan.

Checklista – kom igång med marknadsplanen

  1. Strukturera din marknadsplan.
  2. Formulera ditt önskade läge med att svara på ditt Varför!
  3. Vem vill du berätta för?
  4. Vad har du för kommunikationsmål?
  5. Vart finns de du vill nå – hitta er engagemangsplats!
  6. Prioriterade aktiviteter

Ladda ner gratis mall

Den finns att ladda ner här till vänster. Vi kallar den för Modell Säljresan och handlar om er kund resa från nyfiken till köp.

Nu kan du börja med Budskapsplattformen!

1. Budskapsplattformen tas fram agilt

När du vet varför du vill kommunicera och vem du vill nå (steg 1-3 i Tribens checklista) kan du börja med budskapsplattformen. Sen kan den i sin tur kopplas till steg 4-6. För det kommer såklart finnas tankar om vad du vill och behöver kommunicera, innan du faktiskt vet exakt vart de du vill nå finns. Även här gäller det att tänka agilt och hoppa lite fram och tillbaka mellan de olika stegen.

2. Tonalitet i kommunikationen

Vilken känsla ska din kommunikation förmedla? Det påverkar det språk du vill använda och den tonalitet som ska genomsyra all kommunikation. Allt från bemötande mellan medarbetare och kund, till hur texter formuleras. Du kan med fördel formulera några ord som beskriver tonaliteten. Vill du låta känslan bygga på framtidstro och hållbarhet? Då behöver din kommunikation vara ärlig, lugn och transparent.

3. Välj budskapsområden och huvudbudskap

Ett budskapsområde är ofta hållbart över tid och jobbar mot ditt Varför. Inom varje budskapsområde lägger du in några huvudbudskap – vi rekommenderar runt tre huvudbudskap per område för att inte spreta ut för mycket och inte prioritera allt. Låt oss säga att vårt Varför är: ”Vi älskar rasen spansk vattenhund” (rasen på vår Tribe-dogg Benzo, ofta med på Tribe Lounges Insta!). Vi vill nå de som funderar på hundras men inte valt ännu. Målet är att öka andelen hundar av rasen i Sverige. Då skulle ett budskapsområde skulle kunna vara ”Kännedom om spansk vattenhund”. Huvudbudskap inom det budskapsorådet kan vara ”Egenskaper hos en spansk vattenhund”. Och sen beskriver du det!

4. Jobba utifrån behov och målen

Dina köpare, följare eller medarbetare har alla olika behov där du kan bidra med relevant kunskap eller smarta lösningar som möter dessa. Du jobbade ju med (eller ska börja med) dina personas – där fick du fram mycket nyttigt eller hur? I vårt exempel med den spanska vattenhunden kanske behoven är att ha en allergivänlig hund – vilket rasen kan möta (även om det inte finns allergifria hundar).

5. Dokumentera dina idéer och val

Medan du arbetar är det viktigt är att du dokumenterar i ett flexibelt och översiktligt format. I The Tribe Lounge jobbar vi ofta först med Excel och matriser i många av våra kommunikationsplattformar. Då kan helheten finnas med samtidigt som vi lätt kan dölja en kolumn eller rader som ej är klara när vi ska visa plattformen. Sen kan vi lyfta in det i vår PowerPoint som beskriver marknadsplanen.

6. Prioritera och planera för att kunna vara flexibel

När du har din budskapsplattform på plats eller i vart fall början till den kan du börja jobba med aktiviteter som bidrar till allt det du vill uppnå – ditt varför. Nu kan du även vara snabbare, mer flexibel och har stöd för vad du ska välja eller vad du behöver välja bort. Även budskapsområden och huvudbudskap kan prioriteras. Har du bara tid eller resurser att jobba med ett område just nu – se till att välja det som genererar mest tillbaka på ditt Varför.

Orkar du?

Som vi skrev förra gången – att orka med hela processen är tidskrävande och det är lätt att slukas upp av eller välja andra uppgifter. Men det kommer vara värt det!

För när budskapen sitter kan du vara flexibel, improvisera på aktuella händelser och känna dig trygg i att du har koll på läget. Över tid skapas en stabil och tydlig röd tråd och en story som både är relevant och konsekvent. Det är det som kommer skapa värde. Det gäller att vara uthållig och ha tålamod.

Om du är nyfiken...

...så kan vi såklart berätta mer om hur en marknadsplan skapas. The Tribe Lounge har lång erfarenhet av arbete med varumärken och marknadsplaner. Hör av dig!

Kontakta oss

Nyfiken på mer kunskap?

En guide om hur du gör din webb affärsdrivande.
Guider & lathundar

Trevliga och lättöverskådliga guider för effektiv och riktigt vass kommunikation.

Kolla in guider
Kommunikationsbloggen

Stor kunskapsbank med smarta tips, inspiration och aktuella djupdykningar inom kommunikation.

Gå till bloggen
Korta videor med tips

Minut-korta videor med tips om allt från PowerPoint till copywriting och design. Vi kallar dem Tips från Triben.

Se korta videor

Undrar du över något?

Genom att boka en gratis konsultation, utan några som helst bindningar, får du ärlig och rak rådgivning.

Ta nästa steg i ditt bolag genom kommunikation!

Fyll i formuläret eller kontakta oss på:
hello@tribelounge.se

Skicka en förfrågan

Vad vill du ha hjälp med?
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.