BLOGGEN

Malin Karlsson

11/11/21

Färsk statistik om TikTok - men vad säger den?

Nyligen släpptes Svenskarna och Internet - en omfattande rapport om svenskarnas internetvanor och beteenden på nätet. TikTok har varit ett hett samtalsämne då flera menar att användarantalet var lägre än väntat. Vi kollar in statistiken tillsammans och funderar ett extra varv på vilka företag som borde finnas på TikTok.

Malin Karlsson

November 11, 2021

TikToks största användargrupp är, inte helt oväntat, personer födda på 00-talet. Hela 47% av tonåringarna uppger att de använder TikTok varje dag. Tittar man på de äldre åldersgrupperna ser man tydligt hur den lila stapeln drastiskt sjunker till några enstaka procentenheter. Dålig ROI på dina marknadsföringsmedel kanske du tänker. Faktum är att TikTok kan vara hel rätt kanal för dig - även om din målgrupp inte är personer mellan 11-21 år.

 

Källa: Internetstiftelsen

Är TikToks användarantal lågt eller högt?

Statistiken från Internetstiftelsen visar även att ungefär var 16:e svensk född 1980-2000 är inne på TikTok varje dag. Nu kanske du tänker: ”Var 16:e svensk, det är väl inte sådär fasligt många?”. Visst kan andelen kännas liten när den jämförs med Facebook och Instagram: där 2 av 3 i samma åldersgrupp uppger att de är inne varje dag. Det är dock inte alltid det är av intresse att kunna nå så många personer som möjligt. Främst av anledningen att det kostar massa pengar och om du inte har en genomtänkt marknadsplan finns det risk att du når personer som inte är intresserade av det du säljer. Du kommer alltså troligen kasta pengarna i sjön.

Olika personer tar till sig ny teknologi olika snabbt

En graf som är intressant i sammanhanget kallas för Innovation Adoption Curve, eller Lifecycle. X-axelns värde är tid och y-axeln är antalet användare i varje grupp. Den här modellen visar hur ny teknologi tas emot i samhället, med fokus på olika grupper av människor.

Innovators, den första gruppen i kurvan, är de första personerna som kommer att ansluta till den nya teknologin. Det är en liten grupp personer som har en sak gemensamt: De är nyfikna på ny teknologi och vill ligga steget före alla andra med "det senaste". De köper prylar eller går med i sociala medier främst för att det nytt snarare än att det löser några problem som de har, eller för att de tycker att produkten är bra.

Early adopters, den andra gruppen i kurvan har även de en nyfikenhet på teknologi. Till skillnad från den första gruppen bryr man sig mer om funktion och produktens faktiskt fördelar - snarare än att det bara är nytt. Många personer i den här gruppen är opinionsbildare och vad de tycker om produkten kommer att spela roll då de senare grupperna lyssnar på dem.

Early majority, den tredje gruppen i kurvan utgör en av den stora mittendelen där majoriteten finns i livscykelkurvan. De värdesätter funktion och nytta framför trend och nyheter. När en produkt väl lyckats in sig i det här segmentet med personer brukar det inte dröja längre innan det sprider sig till resten av gruppen.

Late majority är den fjärde gruppen och den andra halvan av majoriteten. De liknar Early majority men är mer försiktiga av sig. De behöver ofta mer vägledning.

Laggards är den sista gruppen och är den svåraste att övertyga. De gör endast en förändring när de verkligen måste, eller för att alla andra runtomkring dem gjort det.

Låga användartal kan vara en guldgruva

Låt säga att du säljer smarta lampor som går att styra med telefonen. I dagsläget är många bekanta med fenomenet att man kan fjärrstyra lampor, men färre har tagit steget att själva köpa det till sitt hem. De personer som har köpt produkten skulle därför grovt kunna delas in i de två grupperna innovators och early adopters.

TikTok är relativt nytt på den svenska sociala medie-marknaden. Som vi såg på det första diagrammet är det bara ca. 9% av 90-talisterna som använder TikTok varje dag. Det innebär att gruppen som finns på TikTok är just nu Innovators och Early adopters. Grupper, som vi precis har fått lärt oss, är nyfikna på ny teknologi och är inte rädda för att gå mot strömmen och testa nya spännande lösningar. Det vill säga en potentiellt väldigt bra målgrupp om man säljer smarta lampor.

Det finns såklart flera parametrar som spelar in när du ska marknadsföra din produkt på sociala medier. En fullständig målgruppsanalys gör att du inte lägger pengar på olönsamma platser och personer.

Ur ett marknadsföringsperspektiv finns det också andra parametrar som är intressanta att titta på när det kommer till TikTok. Vi har skrivit om det i ett tidigare blogginlägg, men de viktigaste bitarna är:

- Du har än så länge mindre konkurrens på TikTok än Facebook och Instagram när det kommer till den svenska marknaden.

- Annonsörer viskar om att du får mer "bang for your buck" för ditt annonserade innehåll.

- Mediet gynnar företag som vågar vara kreativa och intressanta mot sin målgrupp.

Så när ska jag finnas på TikTok?

Enkelt sagt: De där 9% består av personer som är nyfikna och intresserade av ny teknik. Har du en produkt som kan intressera den målgruppen kan TikTok vara mer kostnadseffektivt och kraftfullt än exempelvis Instagram och Facebook.

 

Behöver du hjälp med att ta reda på vilka sociala medier ni ska finnas på?

Vi kan sociala medier - kontakta mig på LinkedIn eller släng iväg ett mail här nedan så kan vi stämma av läget.

Läs mer från bloggen