BLOGGEN

Albin Sandh

1/11/22

Problemlösaren Design Thinking

Vad är lösningen på dina svåraste designproblem? Ett innovativt ramverk som skapar förändring på både strategisk och operativ nivå. Välkommen till Design Thinking!

Albin Sandh

November 1, 2022

Idén kring Design Thinking går ända bak till 1960-talet. Men det var på 1990-talet som Tim Brown & David Kelley myntade begreppet. De menade att vem som helst kan designa, och att design faktiskt kan lösa många komplexa problem. Men hur kan en sådan idé vara aktuell år 2022? Jo, det ska vi förklara.

Nuläget – varför vi behöver Design Thinking

Att förstå dina användare och deras behov har blivit allt viktigare – speciellt vid utformandet av digitala produkter och tjänster. Lösningarna ska vara hållbara på sikt, oavsett om det tillgodoser ett behov eller löser ett existerande problem. Så låt oss berätta lite mer hur ni kan skapa förståelse, omdefiniera problem och hitta innovativa lösningar. Shall we?

"They slow us down to speed us up. By taking the time to prototype our ideas, we avoid costly mistakes such as becoming too complex too early and sticking with a weak idea for too long.

– Tim Brown, CEO & President of IDEO

Vad är design Thinking?

Design Thinking som ramverk kan vid första anblick tyckas vara ett linjärt ramverk, men det är en loopade, iterativ process som är flexibel och därför kan justeras efter projektets skepnad. Vissa menar att ramverket borde heta Design Doing, eftersom tillvägagångssättet uppmuntrar till praktiskt testande. Ofta kan du gå igenom flera faser upprepade gånger för att verkligen hitta rätt lösning för dina användares problem eller behov. Som vi beskrev tidigare är det en användarcentrerad process, som dessutom är skalbar och applicerbart på flertalet olika problem och branscher. Exempelvis används det inom ingenjörskonsten.

De olika faserna inom Design Thinking

  • Empathize: Förstår du dina användare? Har du försökt förstått upplevelsen ur deras perspektiv? Denna fas tillåter dig att observera och ta reda på reella tankar, känslor och önskningar.
  • Define: Organisera och sortera dina observationer för att identifiera otillfredsställda användarbehov. Finns det gemensamma smärtpunkter i de insikter du fått till dig?
  • Ideate: Låt kreativiteten flöda fritt baserat på de otillfredsställda användarbehoven du definierat! Ingen idé är dålig, eftersom de i sin tur kan generera nya idéer.
  • Prototype: I denna fas har du valt ut några av de idéerna som känns rätt, som tillgodoser behoven. Därefter skapas prototyper som ska hjälpa till att förstå vad som fungerar och inte.
  • Test: Tillbaka till ruta 1... Och då menar vi dina användare. Dags att testa din prototyp och om den faktiskt möter de behoven som finns hos användaren. Löser den problemen eller har det kommit till nya?
  • Implementera: Har du hittat lösningen? Dags att förverkliga visionen och förbättra livet för din målgrupp och användare.

Studier visar att det finns tydliga samband mellan företags lönsamhet och design. Och det kan kännas självklart nu, eller hur? För om du känner till och verkligen förstår vad din målgrupp säger, vad de gör och hur de tänker – då blir det helt plötsligt enklare att skapa produkter och tjänster som fungerar och som inte skaver.

Riktigt bra design är problemlösare.

3 anledningar varför du ska arbeta med Design Thinking

  1. Användarcentrerat ramverk med fokus på det allra viktigaste för användarna.
  2. Innovativt och nyskapande process som gör att ni ständigt ligger i framkant.
  3. Kan generera riktigt bra design som stärker er affär.

Dags att lösa problem?

Kontakta mig, Albin, vi ska ta oss an dina användares problem och på så vis förbättra din produkt och affär!

Läs mer från bloggen